Billettprisene steg samlet med 33,6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser tall fra tjenestepris-indeksen for lufttransport, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB).
Billettpriser for privatreisende steg mer enn for forretningsreisende, og prisen for innenlandske flyginger steg klart mer enn utenlandske flyginger.
Stengte landegrenser og begrenset innenlands reiseaktivitet bidro til at flytrafikken ble kraftig redusert i andre kvartal, men tok seg noe opp i slutten av perioden, særlig i juni.
SSB peker på at prisutviklingen er påvirket av de store endringene i flynæringen har og derfor vil være heftet med større usikkerhet enn vanlig.
«Jeg tror vi kommer til å se flere flyselskap som blir satt på bakken, dessverre.»
Luftfarts-ekspert Hans Jørgen Elnæs i WinAir gjentar noe han har sagt tidligere, at billettprisene i snitt generelt vil øke i det korte bildet basert på begrenset tilbud av kapasitet.
– Men vi vil nok se tilbud fra de store lavpris flyselskapene som Ryanair og WizzAir, når de prøver å drive opp etterspørselen, sier han til Way2Go.
– Det ser nå ut som Covid-19 bølge to slår inn i Europa og det vil legge begrensinger på muligheten til å reise.

Det gjelder ifølge ham spesielt fra Norge, nå som de fleste land i Europa herfra er definert som røde. Dermed tror han flyselskapene vil dra ned på kapasiteten på ruter til og fra Norge, inntil videre. Innenlands mener han myndighetene sitter med nøkkelen til flyselskapenes kapasitet.
– Hvis staten avslutter kjøp av nødvendige flyruter fra første oktober så vil nok SAS, Norwegian og Widerøe redusere sine innenlands-operasjoner, sier Elnæs.
Widerøe har allerede kommunisert at de vil kutte i ruter som ikke ligger under FOT-programmet (der staten forplikter seg til å kjøpe tjenester).
– Når der gjelder interkontinentale reiser ligger det nesten helt nede, og etterspørselen inn mot vintersesonger er meget svak, noe som viser at lysten til å reise på langtur til Asia og Amerika for tiden er nesten fraværende, sier han, og understreker.
– Den kommende vintersesongen blir trolig den tøffeste noen gang for flyselskapene, og jeg tror vi kommer til å se flere flyselskap som blir satt på bakken, dessverre. ©