Det er turoperatøren Kuoni som har analysert Google-data fra 210 land på jakt etter «sjeldne» reiseopplevelser. Etter å ha sett på alle dataene fra søkene, fant Kuoni at den ganske så obskure hendelsen «Manhattanhenge» er den mest søkte opplevelsen på verdensbasis.

Flere steder

Det årlige fenomenet kjent som Manhattanhenge skjer når solnedgangen er perfekt på linje med øyas rutenett og kan sees mellom bygningene.

KARNEVAL: Festen i Venezia samler flere hundre tusen besøkende. (Foto: Bjørn Moholdt)

Manhattanhenge er oppkalt etter Stonehenge, det gamle historiske stedet i England. New Yorks versjon skjer fire dager hvert år, to ganger i mai og to ganger i juli, når solen skinner gjennom Manhattan, fra vestsiden til øst.

Det skaper ifølge Neil deGrasse Tyson ved American Museum of National History «en strålende glød av lys over Manhattans kløfter i murstein og stål, og lyser samtidig opp både nord- og sørsiden av hver tverrgate i bydelens rutenett».

For å få best mulig utsikt står folk på en overgang over 42nd St. på Manhattan. Fenomenet skjer over to dager. 

For å se Manhattanhenge, anbefaler New York City Parks flere steder å få det mer seg. 

De beste stedene å plassere seg mens du venter på det perfekte solnedgangsbildet er 57., 42., 34., 232. og 14. gate.

Lapplands lys

Ifølge «ekspertene»  er det viktig å komme tidlig. Manhattanhenge tiltrekker seg store folkemengder på jakt etter det mest attraktive Instagram-bildet.

Etter Manhattanhenge fant Kuoni at karnevalet i Venezia er den nest mest søkte opplevelsen. Den ti dager lange festen har funnet sted siden middelalderen, og er en stor opplevelse i all sin fargesprakende maskeprakt.

Den tredje mest søkte opplevelsen er trolig ikke overraskende karnevalet i Rio i Brasil, som flere millioner mennesker hvert år strømmer til for å oppleve.

De øvrige attraksjonene på Kuonis topp ti-liste inkluderer Mexicos Day of the Dead på fjerde, Londons Chelsea blomstershow på femte, deretter av Ōgon Shūkan – ellers kjent som Golden Week i Japan på sjetteplass. 

Albuquerques internasjonale ballongfestival kom på sjuende plass, med Lapplands nordlys på åttende, Oktoberfesten i München på niende og Japans Obon-festival på tiendeplass. ©