For virkeligheten er en helt annen.
Få kompenserer
En undersøkelse utført av innsikts- og rådgivningsselskapet Kantar har gjennomført viser at halvparten av de spurte sier de er villige til å betale ekstra for å kjøpe et produkt som er mer bærekraftig.
Men hos Norwegian er det bare et fåtall reisende valgte å betale for klimakompensasjon i fjor.
– Våre kunder lyver rett og slett. Så langt er det stor forskjell mellom hva kundene sier og hva de faktisk gjør, skal Norwegians toppsjef Geir Karlsen ha uttalt på et seminar denne uka, ifølge Dagens Næringsliv.
I fjor var det kun 1,8 prosent av selskapets 18 millioner passasjerer som valgte å kompensere for klimautslippet på reisen.
Under to prosent
Flyreisende hos Norwegian kan som mange vet velge å betale ekstra for klimakompensasjon. Pengene går til å prosjekter som reduserer karbonutslipp, som regnskogkonservering i Peru og vindkraftutbygging i Thailand.
Eva Fosby Livgard, avdelingsleder i Kantar, sier til Dagens Næringsliv at det nok er slik at folk gir uttrykk for at de er mer opptatt av klima enn de faktisk er, og at handlingene våre er mer knyttet til egen lommebok enn hensynet til klima.
I uttalelsen til DN sier Norwegian-sjefen at interessen for klimakompensasjon viser seg størst hos fritidsreisende enn hos næringslivet. ©