Vi ser på en løsning som gjør at de kundene som har krav på refusjon kommer til å få det i løpet av september og senest oktober, sier konsernsjef Jacob Schram i Norwegian til NRK.
Ifølge ham er det hardt pressede lavprisselskapet – som tapte 4,8 milliarder kroner før skatt i første halvår – i løpende

dialog med reisebyråene.
Tusenvis av kunder venter fremdeles på å få tilbake penger for kansellerte flyreiser med flyselskapet. Schram sier til NRK at han har stor medfølelse med kundene og for den frustrasjonen de kjenner på.
Det store etterslepet i betalingene har sammenheng med et samlet tap på 5,3 milliarder kroner etter skatt i første halvår. Resultatet er selvsagt kraftig påvirket av Corona-pandemien, som har gitt store konsekvenser for verdens flytrafikk.
I løpet av andre kvartal, de viktige sommermånedene, tapte Norwegian 1,5 milliarder kroner før skatt, skriver Dagens Næringsliv. I samme periode i fjor hadde selskapet et overskudd på 111 millioner kroner.
Selv om Norwegian har fått støtte fra staten på grunn av pandemien og har greid å konvertere mye av gjelden til egenkapital, advarer selskapet investorene om at det fortsatt går en krevende tid i møte.
SAS la på sin side fram et resultat for 3. kvartal også tydelig preget av pandemien. Resultatet før skatt ble et underskudd på noe over to milliarder kroner. I samme periode i fjor hadde SAS et overskudd på 1,5 milliarder svenske kroner før skatt. Ifølge Dagens Næringsliv er dette det største tapet i et tredje kvartal flyselskapet noen gang har hatt.
Forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket lar seg på sin side ikke imponere over at Norwegian nå har satt en oppgjørsdato, eller problemene selskapet sliter med. Hun sier at Forbrukerrådet forventer at Luftfartstilsynet og samferdselsdepartementet sørger for at dette ikke kan skje igjen. ©