Særlig i delstaten Hawaii har U-Haul merket en voldsom økning i utleie av sine biler til turister. På de populære ferieøyene har prisene på utleiebiler økt til så mye som 9000 kroner dagen, fordi mange av de tradisjonelle bilutleie-selskapene har solgt unna store deler av bilflåtene sin i en periode under pandemien da booking-tallene stupte.
Ti-dobling
– Det har vært en betydelig økning i U-Haul-utleie fra kunder som kommer hit på besøk, sier Kaleo Alau, som driver en U-Haul-avdeling på Hawaii.
– Denne etterspørselen oppstår når turister ikke klarer å sikre seg en leiebil, eller de får vite at alternativene våre for leieflåter er rimeligere, sier han.
Flyttebilfirmaet sier de fleste forespørslene gjelder mindre kjøretøy. For tiden koster en mindre pickup lastebil i Honolulu rundt 180 kroner dagen pluss syv kroner per 1,6 km (1 mile).
Hawaii er ikke det eneste stedet som opplever det noen har kalt en «bilutleie-apokalypse». I varme delstater som Florida, Arizona og Puerto Rico er det også stor mangel på biler, med en fem til ti-dobling av prisen som resultat.
Selv om leiebilselskapene internasjonalt nå jobber for å imøtekomme etterspørselen, forventer selskaper som Hertz og Enterprise at det vil være en underdekning i nærmeste fremtid.
Dyrere i Norge
Også her på berget har prisene skutt i været, men ikke i nærheten av det vi ser i utlandet. På Fiumicino-flyplassen i Roma i Italia ligger prisene på mellom 30 og 80 prosent over normalen. På det høyeste i fjor lå prisene i en periode på det tre-dobbelte.
I Norge har bilutleiebransjen på grunn av høye avgifter et betydelig høyere kostnadsnivå enn de øvrige landene i Europa. En følge av dette er et prisnivå på leiebiltjenester som er høyere i Norge enn i landene rundt oss.
Det høye kostnadsnivået på personbiler gjør bilutleiebransjen meget kapitalintensiv, og dermed også svært følsom selv for mindre markedsendringer. Det har gitt en rundt 30 til 50 prosent økning i prisene under pandemien.
Bilutleie-virksomheten ble like mye berørt i distriktene som de store byene da flere av de mindre flyplassen og havnene var de som ble stengt først.
I motsetning til store deler av reiseliv og transport må bilutleiebransjen belaste sine kunder 25 prosent merverdiavgift (MVA), dette uten å ha fullt MVA-fradrag ved kjøp. ©