Det tror Konkurransetilsynet, som ifølge Dagens Næringsliv mener «det er gode grunner til å forvente nyetablering der det er grunnlag for konkurranse, dersom noen av dagens aktører ikke lenger er til stede».

Konserndirektør Lars Sørgård i tilsynet skrev dette til Næringsdepartementet og rådet med det regjeringen å avslå Norwegians søknad om milliardhjelp. Han mener det blir konkurranse på de store flyrutene også etter Corona-pandemien, med eller uten Norwegian.

Mandag ble det kjent av lavprisselskapet ikke får ekstra støtte fra regjeringen, slik de ba om. Sørgård mener staten «bør være varsom med å dele ut statsstøtte til flyselskaper» som følge av Corona-krisen. Han nevner ikke Norwegian med navn, men viser til at det er potensial for konkurranse på store flyruter i Norge selv etter pandemien.

– Konkurransetilsynet har siden 2011 samlet inn data for 12 av de største flyrutene i Norge. Vi finner at selskapene SAS og Norwegian fram til coronapandemien konkurrerte på en måte som har vært gunstig for oss flypassasjerer, sier Sørgard i sitt skriv til Næringsdepartementet.

Han trekker fram at det er konkurransen som skal støttes på lang sikt, ikke konkurrentene, at det er vanskelig å vite hvordan dagens selskaper vil drive videre etter en eventuell redningsoperasjon og at det er vanskelig nå å vite hvor mye en redningsaksjon ville kostet. ©