Den første kommersielle flyvningen til ble gjennomført for nesten to år siden.
Fremskritt
Nettstedet Aviation Week Network skriver at flytypen kan få godkjenning til å fly i Europa innen de neste tre til seks årene, ifølge den europeiske luftfartsorganisasjonen EASAs administrerende direktør, Florian Guillermet.
COMAC hadde opprinnelig håpet på godkjenning i år, og målet er å konkurrere mot Airbus A320neo og Boeing 737 MAX. Men nå som godkjenningen sannsynligvis vil komme mellom 2028 og 2031, betyr det at COMAC C919 først kan lanseres i Europa 12 år etter at konkurrentene har kommet på markedet.
Selv om Kina gjør fremskritt i bilmarkedet, har landet ennå ikke lansert et konkurransedyktig produkt i flymarkedet.
Flere tester
C919s forgjenger, COMACs ARJ21, er så langt bygget i 176 enheter, og flyet er avhengig av vestlige systemer. På lengre sikt kan imidlertid arbeidet med EASA bety at godkjenninger fra kinesiske luftfartsmyndigheter vil føre til raskere godkjenninger i Europa.
Godkjenningsarbeidet med COMAC begynte for fire år siden. For fly produsert av vestlige flyprodusenter tar godkjenningsprosessen i Europa vanligvis mellom ett og to år etter at flyet først letter, eller seks måneder etter at andre lands motparter til EASA, som har en bilateral avtale med EU, har godkjent flytypen.
Det har vært en aktiv bilateral avtale mellom Kina og EU om flysikkerhet siden 2020, og Kinas luftfartsregulator godkjente på sin side C919 i september 2022. EASA må fortsatt gjennomgå mye før flytypen kan få sin godkjenning.
– Vi må fortsatt gjøre noen tester på flydesignet og noen komponenter. Vi vil også gjøre tester i luften, sier Florian Guillermet.
Ja om rimelig nok
I likhet med forgjengeren bruker C919 en rekke vestlige komponenter, inkludert en Leap-1C-motor, bygget av fransk-amerikanske CFM International, som er nesten identisk med Leap-1A-motoren som brukes av A320neo.
Til tross for de vestlige komponentene må EASA fortsatt gjennomgå flyets overordnede design, men Florian Guillermet sier han er trygg på at flyet vil få sertifisering.
I Europa har Ryanairs administrerende direktør Michael O’Leary uttalt at flyselskapet vurderer å bestille C919-fly om prisen er riktig.
«Kineserne bygger i bunn og grunn en A320. Så hvis den var billig nok – ti eller tyve prosent billigere enn et Airbus-fly – så ville vi bestille det, sier O’Leary i en kommentar til nettstedet mediehuset Skift. ©