Billettprisen økes med 20 prosent, ifølge nyhetstjenesten CNN.. 

Dyrt å drive

En voksenbillett, som gir adgang til tårnet og inkluderer heistur til toppen, vil fra 17. juni koste 35,50 euro, som tilsvarer nærmere 400 norske kroner. 

For barn mellom 12 og 14 år vil en billett koste 17,70 euro, når 200 kroner.. En billett for barn mellom fire og 11 år vil koste 8,90 euro, rundt hundre kroner.

Eiffeltårnet eies av det offentlige, og drives av selskapet Sociéte d’Exploitation de la tour Eiffel (SETE), som Paris kommune eier majoriteten av.

Under korona-pandemien falt antall besøkende betydelig, fra 6,2 millioner besøkende i 2019 til kun 1,6 millioner besøkende i 2020. Året etter var det mindre enn 2,1 millioner turister som besøkte den verdenskjente attraksjonen.

I denne perioden var driftskostnadene tre ganger høyere enn inntjeningen, ifølge SETE. 

Skulle rives

Renoveringen fordyres også ved at det under malearbeidet i forbindelse med renoveringen må tas forholdsregler for å unngå at håndverkerne må jobbe med bly. Mens bly ikke lenger brukes i dag, ble tårnet tidligere malt med skadelig blyholdig maling for å unngå rust.

Arbeidet med å male Eiffeltårnet vil, dersom spådommen holder, pågå frem til 2027. I tillegg planlegges det også å oppgradere heseiene, noe som også vil bety at tårnet vil være stengt i perioder.

Eiffeltårnet ble bygget mellom 1887 og 1889 på Champ de Mars i Paris. Tårnet var en del av verdensutstillingen i 1889, og egentlig hadde selskapet til konstruktøren Gustave Eiffel kun tillatelse til å ha tårnet stående til 1909, hvoretter kommunen planla å rive det. 

I mellomtiden viste tårnet seg imidlertid å ha verdi som sendemast for radiotelegrafi, som endte med at tårnet ble stående og ble en ikonisk verdensattraksjon. ©