Det var i fjor at kanalbyen bestemte seg for å lansere en lenge omdiskutert avgift for dagsbesøk. Bakgrunnen var å dempe det enorme turisttrykket på byen.
Flere unntak
Tjenestemenn har unngått å kalle inngangsavgiften for skatt, men valgt å kalle den et bidrag. Det blir heller ikke satt opp fysiske barrierer for å slippe inn i byen.
Prisen for å komme inn på dagbesløk i Venezias historiske sentrum er satt til fem euro, vel 55 kroner. Skulle du unnlate å betale risikerer du bøter, som starter på ti ganger inngangsbilletten, ifølge tjenestemenn.
LES MER: Venezia – eventyrenes by!
Under en pressebriefing nylig foreslo ordfører Luigi Brugnaro at besøkende ved de offisielle inngangspunktene blir møtt av tjenestemenn som sjekker at de har betalt «bidraget». Personell har blitt opplært til å verifisere at turister som ikke bor i Venezia enten har en QR-kode som bekrefter betaling av avgiften eller en fritakskupong.
Unntak gjelder blant anent for dem som skal til byen for arbeid, skole eller medisinsk behandling, samt for personer født i Venezia og innbyggere i Veneto-regionen.
Får hjelp
Venezia har lenge lidd under presset av overturisme. Tjenestemenn sier at pre-pandemiske estimater som varierer fra 25 millioner til 30 millioner besøkende i året – inkludert dagsturister – ikke er pålitelige, og at pilotprosjektet også tar sikte på å komme med mer nøyaktige besøkstall.
LES MER: Den beste (og verste) tiden besøke italia på!
Derimot utgjorde registrerte besøkende som overnattet i fjor 4,6 millioner, ifølge tall fra byadministrasjonen. Det er en nedgang på 16 prosent fra før pandemien.
Besøkende som ankommer med tog eller buss vil først bli møtt av personell som vil minne turister om det nye kravet og hjelpe alle som ennå ikke har lastet ned QR-koden.
Betalingspunkter vil bli satt opp for alle uten smarttelefon.
Øyene utenfor
Brugnaro sier at alle som blir funnet utenfor utpekte kontrollpunkter uten nødvendig dokumentasjon vil bli pålagt bøter. Disse vil variere fra 50 til 300 euro (fra rundt 550 til 3500 kroner, avhengig av valutakurser), pluss den maksimale inngangsbilletten tillatt ved lov, satt til ti euro (rundt 120 kroner).
– Besøkende vil bli gjenstand for tilfeldige, ikke systematiske, kontroller, sa ordføreren.
Tjenestemenn understreker at programmet tar sikte på å redusere folkemengdene på dager med stor trafikk, oppmuntre til lengre besøk og forbedre livskvaliteten for innbyggerne.
Avgiften kreves ikke de som bor i Venezia, inkludert fastlands-distriktene Marghera og Mestre.
Venezias øyer holdes også utenfor pilotprogrammet, som starter på en italiensk nasjonal helligdag 25. april til midten av juli, inkludert de fleste helger, fra 8.30 til 16.00.
Det er ikke satt noe maksimalt antall besøkende i denne fasen.
Aktivister advarer
Venezia lanserer en reklamekampanje for å informere besøkende om den nye forpliktelsen, der Brugnaro snakker en rekke språk ved hjelp av kunstig intelligens.
Pandemien forsinket Venezias planer om å lansere dagsreise-skatten, som har blitt en hjørnestein i byens forsøk på å håndtere overturisme. UNESCO henviste til planen da organisasjonen bestemte seg for ikke å inkludere byen på listen over truede verdensarvsteder i september i fjor. Byen unngikk det også to år tidligere med cruiseskipforbudet.
Cruiseskip brakte 1,6 millioner mennesker til Venezia i 2019.
Aktivister sendte ut en advarsel i fjor sommer da antallet turister offisielt overtok antallet innbyggere, som har sunket til under 50 000 – en trend som har pågått over flere tiår. Ifølge dem tapper ubalansen byen for tjenester, tetter igjen dens trange smug og fyller vannbussene med
Besøkende kan registrere seg HER! ©