Selv om de kanskje aldri har besøkt Dubrovnik, er det fortsatt mange som kjenner igjen den kroatiske byen fra tv-serien Game of Thrones.
Stort potensiale
Her «opptrer» den som Kings Landing, som har en sentral rolle i handlingen.
Siden den gang har både Institutt for økonomi i Zagreb og den tidligere borgermesteren understreket at seriens popularitet har en god del av æren for det økende antallet turister i Dubrovnik, ettersom mange Game of Thrones-fans har besøkt byen.
Film- og serieturisme har også et potensial andre steder. I fjor øremerket blant annet den danske regjeringen nærmere 200 millioner kroner årlig i en såkalt rabattordning. Intensjonen er at den fra 2026 og utover skal trekke produksjoner til landet.
Kjente filmer
Det er imidlertid ikke bare i Danmark de ser et potensiale i å forvandle kulisser og scener som TV-seere og filmentusiaster verden over kjenner fra sofaen til attraksjoner som kan bidra til den lokale økonomien ved å trekke dem til landet.
En studie i Storbritannia viser at rundt ni av ti potensielle turister ønsker å besøke reisemål som er kjent fra filmer og serier.
På den bakgrunn ble en storstilt kampanje «Starring GREAT Britain» lansert med en lanseringsfilm regissert av Tom Hooper, som vant en Oscar for beste regi i 2010 for sin kritikerroste film «The King’s Speech». Det skal minne seerne om alle reisemålene over hele Storbritannia som de kjenner fra skjermen.
Du kan se filmen her!
Filmen inkluderer klipp fra kjente produksjoner som Mission: Impossible, Bridget Jones, Spider-Man, Sherlock Holmes, Harry Potter, Paddington, Fast & Furious, Mary Poppins Returns og HBO-serien Succession og House of the Dragon.
Stort bidrag
På den bakgrunn er det opprettet et nytt område på nettstedet VisitBritain, der filmturister pekes i retning av attraksjoner og reisemål og finne inspirasjon til turen på et digitalt kart. I tillegg blir produkter skreddersydd for å fremme de ulike reisemålene.
Den første fasen av den internasjonale reklamekampanjen startet 20. januar og varer til slutten av mars. Selskapet retter seg spesielt mot turister i nøkkelmarkedene Australia, Frankrike, Tyskland og USA, samt Gulf-landene Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar, Saudi Arabia og Emiratene.
– Mange av de overveldende øyeblikkene på kino er filmet i Storbritannia, sier Englands turistminister Christopher John Bryant i forbindelse med kampanjen.
– Fantastisk natur, praktfulle bylandskap og stort filmtalent har blitt forent opp gjennom årene på en eksepsjonell måte, og vi ønsker at besøkende fra inn- og utland skal oppleve det selv ved å fordype seg i landskapene og stedene som har blitt kjent gjennom film og TV.
I Storbritannia bidrar reiselivsnæringen med over tusen milliarder kroner til landets økonomi. Med stort og smått besøker rundt én million nordmenn De britiske øyer. ©