Du må kontakte flyselskapet ditt om streiken gjør at flyvningen blir innstilt, for selv om du har reiseforsikring dekker den ikke forsinkelser og kanselleringer som skyldes flystreik.
Regn med at det går
– Reiseforsikringen dekker ikke refusjon av flybilletter eller andre utgifter knyttet til streik, eller reiser som flyselskapet selv kansellerer, understreker skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i forsikringsselskapet Fremtind.
Forbrukerrådet anbefaler at du som reisende avventer med å avbestille flybillettene dine ved en streik. Avbestiller du selv, har du nemlig ikke krav på refusjon, noe du har om du venter til flyet blir innstilt.
– Dersom det ser ut til flygingen din står i fare for å rammes av streik, er det viktig at du ikke avbestiller reisen selv. Får du ikke direkte beskjed fra flyselskapet om at flyet er innstilt, så regn med at det går som vanlig, sier Hofstad-Nielsen.
Dekker ikke hotell
Om flyvningen din blir innstilt har du tre muligheter. Du kan returnere billetten og få den refundert av flyselskapet som streiker, eller booke om din reise til et senere tidspunkt.
Du kan også bestille billetter hos andre flyselskaper, eller bruke alternative reisealternativer som bil eller tog, og deretter søke refusjon hos flyselskapet som streiker.
– Vår erfaring, spesielt fra alle avbestillinger under pandemien, er at billettene blir refundert. Men – det kan ta litt tid å få pengene tilbake, spesielt nå som det har vært høysesong for reise, sier Hofstad-Nielsen.
Så lenge det er streik som er årsak til at du ikke får reist, så dekker heller ikke reiseforsikringen avbestilling av hotell, feriehus eller Airbnb.
– Vi anbefaler kundene som ikke har refunderbare bookinger å kontakte hotellet eller utleier for avbestilling og eventuelt hvor mye en kan få igjen, sier Hofstad-Nielsen. ©