Finnair signerte nylig en intensjonsavtale med det svenske luftfarts-selskapet Heart Aerospaces som kan føre til kjøp av opptil 20 elektriske fly av typen ES-19 . De skal kunne brukes på kortere pendlerruter.

Heart Aerospace forventer at flyet skal være klart for kommersielle flyreiser innen 2026.

Finnair er et av flere flyselskaper som ser for seg bruk av elektriske flymaskiner. Forrige uke avslørte Rolls-Royce og den italienske flyprodusenten Tecnam planer om å utvikle en elektrisk passasjerjet med Widerøe. 

Nyheten kommer samtidig med meldingen om at verdens flyindustri håper å være karbonnøytral innen 2050.

– Elektrisk luftfart vil være ett av «verktøyene» i denne prosessen, sier Finnairs visepresident for bærekraft Anne Larilahti i en pressemelding. 

– Det vil bidra til å fremme ansvarlig og bærekraftig luftfart, spesielt på korte ruter, i en tid der klimaendringene i stadig større grad vil dominere dagsordenen. Vi ønsker å være aktivt involvert i utvikling og implementering av nye teknologier som muliggjør karbonnøytral flyging. 

Elektriske jetfly vil kreve at Finnair oppgraderer sine bakkeoperasjoner og intrastruktur ytterligere. ES-19 -flyene vil kreve ladepunkter på hver flyplass det opererer på, ettersom batteriet må fylles på hver gang flyet lander.

Det antas at batteriene tåler rundt tusen ladninger i løpet av levetiden.

– Dette vil kreve forståelse for hva som trengs på flyplassene, sier Larilahti. 

– Du kan ikke utvide raskere enn den tilgjengelige infrastrukturen som støtter disse flyene tillter.

Finnair har vært en del av Nordic Electric Aviation-initiativet siden 2019. Det ble dannet for å stimulere til utvikling av elektrisk flyvning, med fokus på å skape en standardisert elektrisk infrastruktur for luftfarten i Norden. 

Finnair har satt som mål å kutte sine netto CO2-utslipp til det halve innen utgangen av 2025, og være karbonnøytral innen 2045. ©