Toget som skal gå i en sløyfe rundt på Yucatan er omstridt, men er samtidig blitt et prestisje-prosjekt for president Andrés Manuel López Obrador.
Sakte fart
The Maya Train blir over 1500 kilometer langt. Det skal forbinde ferieanlegg på kysten med arkeologiske attraksjoner og etter planen stå ferdig i slutten av februar. Det er imidlertid lite som taler for at utbyggerne når den deadlinen. Til det gjenstår det såpass mye arbeide.
Selv den første delen er ikke fullført ennå.
I forrige uke åpnet president Obrador en 473 kilometer lang strekning mellom kystbyene Campeche og Cancun. Det strekket utgjør omtrent en tredjedel av hele prosjektet, og dekker den minst kontroversielle strekningen.
Det vil ta omtrent fem og en halv time time å reise fra Campeche til Cancun med en gjennomsnitts-hastighet på omtrent 80 km i timen, selv om tjenestemenn har lovet at toget vil være i stand til hastigheter på opptil 120 km i timen.
Rekord-prosjekt
Det vil gå to tog hver dag hver vei, med stopp i den gamle kolonibyen Merida, Maya-ruinene ved Chichen Itza og rundt ti andre byer. Opprinnelig skulle toget operere med lavere priser for meksikanere og høyere for utenlandske turister, men de eneste prisene som er oppført for de første turene ble kun differensiert med førsteklasses- og «turistklasse»-billetter.
På første salgsdag var de fleste setene utsolgt.
En førsteklasses billett på ett av de to togene fra Cancun til Merida vil koste tilsvarende cirka 700 kroner. En førsteklasses bussbillett på samme strekning koster rundt 600 kroner, med busser som går omtrent hver halvtime.
Ved prosjektslutt skal turisttoget knytte Cancun med strandbyer som Playa del Carmen og Tulum, samt Maya-ruinene ved Calakmul og Palenque – samt nevnte Chichen Itza.
– Det finnes ingen lignende offentlige prosjekter som dette i hele verden, sier López Obrador.
– Og det har skjedd på rekordtid.
Ingen konsekvensstudier
I motsetning til de resterende to tredjedeler av Maya-toget hadde den delen av linjen som nylig ble innviet allerede en gammel toglinje som løper over store deler av strekningen. Mange av de fortsatt uferdige delene går gjennom jungelen og bygges over arkeologisk og historisk følsomme områder.
Arbeidene har høstet store innvendinger fra miljøvernere.
Likevel har López Obrador presset på for å fullføre Maya Train-prosjektet før han forlater president-kontoret i september, og overhørt innvendingene fra økologer, huledykkere og arkeologer.
Toget kjører langs den karibiske kysten og truer omfattende grotter der noen av de eldste menneskelige etterlatenskapene i Nord-Amerika er oppdaget.
I tillegg har mange kritikere pekt på det faktum at tross ønsket om en mer omfattende bruk at dets eneste virkelige inntektskilde vil være turister. På grunn av hyppige stopp, uhåndterlige ruter og mangel på mulighetsstudier er det imidlertid uklart hvor mange turister som faktisk vil kjøpe billetter.
– Toget vil ikke hjelpe innbyggerne med å komme seg til jobb eller skole, og dessuten er det veldig dyrt, sier blant annet SELVAME, en koalisjon av grupper som er imot prosjektet.
– Toget kjører gjennom jungelen og fyller cenotes (synkehullssjøer) og underjordiske elver med betong, uten noen form for konsekvensstudier.
Få tog
López Obrador har presset Maya Train-prosjektet gjennom ved å unnta det fra normal tillatelse, offentlig rapportering og konsekvensutredninger, og hevdet at det er avgjørende for nasjonal sikkerhet.
I november 2021 utstedte regjeringen til López Obradors et bredt dekret som krever at alle føderale byråer skal gi automatisk godkjenning for alle offentlige prosjekter som regjeringen anser for å være «i nasjonal interesse» eller «involvere nasjonal sikkerhet».
Toget er delvis bygget av den meksikanske hæren og vil bli drevet av de væpnede styrkene, som López Obrador har betrodd flere prosjekter enn noen annen president på minst et århundre.
Han er ellers kjent for sin fascinasjon for tog, de væpnede styrkene og statseide selskaper generelt. I november kunngjorde han at han vil kreve at private jernbaneselskaper, som for det meste frakter gods, også tilbyr passasjer-tjenester, ellers vil regjeringen planlegge sine egne tog på strekningene.
Det gjenstår knapt noe vanlig passasjertog i Mexico etter en reform fra 1995 som ga innrømmelser til to private jernbaneselskaper – Mexicos Ferromex og et datterselskap av det amerikanske jernbaneselskapet Kansas City Southern. Kun noen få turisttog trafikkerer relativt korte, usammenhengende ruter til turistattraksjoner som nordlige Mexicos Copper Canyon og den vestlige tequila-produserende regionen rundt Jalisco. ©
Kilder: CNN, AP