I forkant av denne datoen i 1974 ble Sørkjosen, Hammerfest, Mehamn, Berlevåg og Vadsø lufthavner alle offisielt åpnet og startet rutedrift 1. august samme år. 

Viktig for regionen

Disse flyplassene har ifølge en pressemelding fra Avinor vært avgjørende for utviklingen av lokal mobilitet og økonomisk vekst i vår nordligste landsdel.

Med sin tilstedeværelse har har forbedret tilgangen til helsetjenester, utdannings-muligheter og arbeidsplasser, og har vært kritiske for å koble kystsamfunn til resten av landet og verden.

– Regjeringen ønsker at folk skal kunne bo og jobbe i alle deler av landet og kortbanenettet gjør det mulig, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet Bent-Joacim Bentzen i forbindelse med jubileet. 

– De siste 50 årene har Sørkjosen, Hammerfest, Mehamn, Berlevåg og Vadsø lufthavner bidratt til verdiskaping og mobilitet i hele regionen.

Raskt utvidet

Konsernsjef i Avinor Abraham Foss understreker også betydningen av dette nettverket, som ble betjent av flyselskapet Widerøe.

– Kortbanenettet har vært en livsnerve for mange lokalsamfunn, sier han. 

– Disse flyplassene har ikke bare vært kritiske for transport og mobilitet, men også sentrale for å opprettholde bosetningen i mange tettsteder langs kysten. De har bidratt til lokal vekst og utvikling, skapt arbeidsplasser og sikret tilgang til nødvendige tjenester.

Daværende samferdselsminister Annemarie Lorentzen – selv fra Hammerfest – åpnet alle de fem lufthavnene i 1974. 

Ideen om kortbaneflyplasser – på folkemunne kalt «Kyllingmarkene» – ble først foreslått av samferdselsminister Håkon Kyllingmark på 1960-tallet. De første kortbaneflyplassene åpnet i 1968, og nettverket ble raskt utvidet, inkludert de fem nevnte flyplassene i 1974. ©