Flyselskapet kunngjorde nylig et samarbeid med transportleverandøren Landline, for å tilby bussforbindelser mellom Philadelphia International Airport (PHL) og Lehigh Valley International Airport (ABE) i Allentown i samme delstat, og Atlantic City International Airport ( ACY) i New Jersey. det skjer fra og med 3. juni.

Som på fly

Reisende på vei til eller fra Allentown eller Atlantic City som skal reise ut fra Philadelphia nasjonalt eller interkontinentalt vil kunne bestille tilkoblede reiseruter gjennom American, som vil inkludere et segment som drives av en buss av bussoperatøren Landline.

Om du begynner reisen enten i Allentown eller Atlantic City, kommer du til flyplassen som vanlig og sjekker inn med American. Den innsjekkede bagasjen blir merket og levert, og du blir sikkerhetsklarert som vanlig.

Men i stedet for å gå til flyet går turen videre til en buss, i American Airlines-design. Den tar deg til flyplassen i Philadelphia. Ved ankomst i terminalen der vil den innsjekkede bagasjene automatisk overføres til den neste flyvningen. Du trenger med andre ord ikke gjennomgå ny sikkerhets-klarering av bagasjen.

Det praktiske vil med andre ord være som på fly, men i stedet for luft under vingene blir det hjul på asfalt.

– Vårt partnerskap med Landline er enda en måte å gjøre det enkelt for kundene våre å koble seg til American Airlines viktigste transatlantiske knutepunkt på, sier en representant for det amerikanske flyselskapet i en kommentar.

Utvidet tjenenste

En talsperson for busselskapet Landline sier de vil arbeide videre med opplegget andre steder i USA. De har allerede en lignende avtale på plass med flyselskapene United og Sun Country.

United tilbyr for eksempel busstjenester mellom knutepunktet sitt i Denver og Fort Collins og Breckenridge i Colorado. 

Flere Europeiske selskaper leker med slike tanker. Både Air France/KLM og Lufthansa har lignende opplegg på gang knyttet opp mot buss- og tog-selskaper. På kortere distanser er dette en betydelig gunstigere ordning enn flytransport – og er mer miljøvennlig.

På en buss trenger du bare én sjåfør for å betjene bakketransport-tjenesten, sammenlignet med to piloter og minst én flyvertinne for et regionalt fly, som for eksempel Widerøe. 

I tillegg har en rekke transportører blitt tvunget til å kutte ned på tilbudet for å prioritere markedene som betyr mest.

Landline jobber for tiden med å utvide «flytjenester» ved å blant knytte seg opp mot andre adkomstpunkter, som industriparker og cruisehavner og andre praktiske steder. ©