lere mottakere av kritikken som har kommet mot regjeringens «cruise-frislipp» mener den faller på stengrunn. Åpningen er nemlig langt på vei skreddersydd for de to operatørene som før myndighetenes velsignelse hadde posisjonert seg for operasjoner i Norge.

Veldig bra salg

– Dette er et viktig første steg. Det signaliserer lettelser i Europas strengeste reiserestriksjoner, og gjør at vi kan sette enda et skip tilbake i drift, sier kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten, et av selskapene som skal trafikkere norskekysten, til Way2Go.

– For oss er dette en tjuvstart på det som kommer!

I morgen seiler selskapet ut fra Hamburg med Fridtjof Nansen, som kan ta 530 passasjerer. Ifølge myndighetenes retningslinjer kan ikke passasjerene gå i land, men delta i aktiviteter ut på havet rundt fartøyet – som kajakk og RIB-turer. Det er også strenge krav til smittevern-tiltak ombord.

I juli skal Roald Amundsen, som er på samme størrelse, seile syv til 12 dagers seilaser fra Tromsø til Svalbard i Arktis, med oppstart i juli.

Hurtigruten tror også at de vil kunne tilføre landaktørene business, om myndighetene lar de slippe til – selvsagt i kontrollerte former.

– For hele reiselivet er det viktig at regjeringen letter på reiserestriksjonene, og lar spesielt tyske gjester komme til Norge. Det er kritisk for å redde så mye som mulig av sommersesongen, få opp verdiskapingen og få folk tilbake i arbeid i hele reiselivet, sier Ege.

LITEN TRAFIKK: Det blir etter alle solemerker svært liten cruisetrafikk inn Geirangerfjorden i sommer. (Foto: Bjørn Moholdt)

Han mener verken Hurtigruten, lokalsamfunnene eller gjestene har noe å tjene på at sistnevnte blir ombord i båtene.

– Vil vil ta gjestene med oss i land, at de skal oppleve norskekysten sammen med våre lokale samarbeidspartnere, og gjøre det vi kan for å få fart på verdiskapingen og arbeidsplassene langs hele kysten, sier Ege.

Den andre cruise-operatøren i norske farvann er Atle Brynestad-eide SeaDream, som melder om gode bookingtall på sine seilinger, som vil pågå til ut august.

– Salget går veldig bra, det er stor pågang og interesse. Flere seilinger begynner å fylles opp, sier salgsdirektør Jannicke Daae Rognstad i en kortfattet melding til Way2Go.

SeaDream omtaler seg riktignok ikke som cruiseskip, men er en «yacht club». Dette er fartøyer (tilsammen to) for de som enten ønsker seg en yacht, eller som har solgt den de hadde. Med en kapasitet på 112 passasjerer og et mannskap på 95 har de langt på vei ordene sine i behold. Dette er en stor yacht tuftet på luksusreisende.

I Coronaens hender

Kritikken mot cruise som ferieform har blant annet gått på at cruiseturisten legger lite igjen på land. Det er en sannhet med modifikasjoner. Turistene som går i land bruker ofte ikke all verden sammenlignet med dem som reiser landeveien, men mye av provianten ombord kommer fra land, og det er ifølge rederiene en ikke ubetydelig lokal-økonomisk overrislings-effekt.

For en bransje i dyp krise har den spede restarten i Norge en klar symbolverdi. Bransjeorganisasjonen for verdens cruiseselskap – CLIA – uttrykker nemlig dyp bekymring for bransjen, og de mer enn én million mennesker som direkte og indirekte er knyttet til den.

– Vi kommer tilbake sunnere og sterkere enn noen gang, skriver de trassig på sine hjemmesider, som et mantra.

Samtidig tyder signalene også fra det hold at cruisebransjen aldri blir den samme igjen. Da Corona-krisen inntraff hadde verdens cruiseindustri nådd et foreløpig høydepunkt. Samtidig erkjente stadig flere aktører at veksten ikke kunne fortsette på samme måte. Flere og flere reisemål uttrykte sterk kritikk på det massive inntoget av megaskipene, og ikke minst den miljøbelastningen det innebar.

– Om Norge velger å stenge fjordene for cruisetrafikk må vi finne nye løsninger for våre passasjerer slik at de kan få oppleve det vakre norske fjordlandskapet, sa topplederen for italienske Costa Cruises, Neil Palomba da undertegnede snakket med ham i april i fjor.

I den uttalelsen lå den en tydelig erkjennelse av utfordringen som lå foran dem.

Denne sommeren blir det uansett ingen megaskip langs norskekysten. De fleste av disse blir liggende i opplag til over sommeren. Hva som da skjer, og hvordan de store aktørene skal åpne opp, er foreløpig i det uvisse.

– For oss er dette en tjuvstart på det som kommer, fortsetter Hurtigrutene Ege.

– Turene fra Tyskland er lagt opp slik at så fort reiserestriksjonene endres kan vi justere planene og ta med gjestene på aktiviteter på land. Om det skjer underveis i et cruise er vi klare med gjester som vi kan ta med i land til lokale reiselivsbedrifter og samarbeidspartnere, sier Ege.

Den nære fremtiden for cruisebransjen ligger med andre i Corona-virusets – og myndighetenes – hender. ©