Europa er forbundet med et stort og mange steder finmasket jernbanenett, og mange land driver togselskaper som opererer både innenlands og internasjonalt.

Lav punktlighet

I den nye analysen fra den europeiske miljø-organisasjonen T&E (Transport & Environment) gis det nå en oversikt over hvor i Europa de beste og dårligste togselskapene opererer.

ØKENDE NETTVERK: Tognettverket i Europa blir stadig større og ikke minst bedre, selv om T&Es analyse også avslører store variasjoner i kvaliteten på tilbudet. Til venstre høyhastighets-nettverket, til høyre fordelingen av de ulike togselskapene. (NB: Klikk på motivet for større bildet)

I den kommer det frem at den italienske operatøren Trenitalia er Europas beste togselskap – tett fulgt av det tsjekkiske selskapet RegioJet og østerrikske ÖBB på henholdsvis andre- og tredjeplass.

LES MER: Topp togturer i 2025!

De tre på bunnen av listen er franske Ouigo, greske Hellenic og Eurostar.

Totalt 27 jernbaneoperatørene er bedømt etter åtte ulike kriterier – inkludert blant annet billettpriser, pålitelighet og bekvemmelighet ombord. En oppdeling av noen av konklusjonene viser at kun 11 av togselskapene oppnår en punktlighet på over 80 prosent.

Variabel kvalitet

Trenitalia skiller seg ut for selskapets reiseopplevelse. RegioJet har på sin side noen av de rimeligste prisene, mens ÖBB leverer en flott bookingopplevelse. 

Bunnplasseringen til Eurostar skyldes hovedsakelig høye billettpriser og dårlig pålitelighetsscore.

Mens danske  DSB på 13. plass på listen, og en score på 6,1 på en skala opp til 8,0, har for eksempel Trenitalia en score på 7,6. Eurostar oppnår en poengsum på bare 4,7.

Studien er basert på offentlig tilgjengelige kilder – inkludert årsrapporter fra togselskaper og fra statlige organisasjoner. 

I analysen av togselskapenes billettpriser ble over 8000 billetter sporet.

Ifølge T&E viser resultatene av undersøkelsen at jernbanetilbudet i Europa generelt ikke lever opp til forventningene. Og at dyre billettpriser ikke nødvendigvis gir høyere kvalitet og bedre service på togreisen.

Trenitalia på topp

Operatører, medlemsland og EU-kommisjonen må forbedre blant annet påliteligheten og bookingopplevelsen, mener T&E. Billettprisene bør det også gjøres mye med, heter det.

«Skyhøye billettpriser driver passasjerer vekk fra togene. For å frigjøre det fulle potensialet til jernbanenettet, må vi gjøre billetter rimeligere. Dette er et delt ansvar mellom industrien og nasjonale myndigheter, sier Victor Thévenet, direktør for jernbanepolitikk i T&E.

ÖBB og Trenitalia tilbyr noe av det beste for pengene i Europa, mens Eurostar og Avanti tar mye betalt for billettene sine, men ikke tilbyr de riktige tjenestene.

Norge ble ikke vurdert i analysen. ©