Ifølge flyselskapet Ryanair vil de da spare over 300 tonn papiravfall hvert år.
Mange brukere
Mange flypassasjerer har etter hvert blitt vant til å ha et digitalt boardingkort i stedet for de tradisjonelle fysiske. Samtidig er det mange som foretrekker papir, av flere grunner.
LES MER: Derfor bør du skrive ut billetten!
Denne utviklingen gjør at Ryanair senere i år ikke lenger vil tilby sine kunder muligheten til å skrive ut et fysisk boardingkort. Det irske lavprisflyselskapet har annonsert at det vil gå over til hundre prosent papirløse boardingkort fra 3. november 2025 – det vil si i begynnelsen av det kommende vintertrafikk-programmet.
Det betyr at Ryanair-passasjerer fra november må bruke det digitale boardingkortet som genereres i «myRyanair»-appen ved innsjekking.
Endringen til papirløse boardingkort vil dog ikke bety noe for flertallet av Ryanair-passasjerene. Nesten 80 prosent av selskapets årlige 200 millioner passasjerer bruker allerede den digitale løsningen.
Bedre opplevelse
Som et resultat av endringen forventer Ryanair å eliminere nesten alle innsjekkingsavgifter på flyplassen, ettersom alle reisende vil ha sjekket inn på nett i appen, hvor de får sitt digitale boardingkort.
I tillegg til fjerning av avgifter, vil overgangen til papirløse boardingkort ifølge en pressemelding også gjøre det mulig for passasjerer å redusere sitt karbonavtrykk, ettersom over 300 tonn papiravfall kan spares hvert år.
I tillegg får passasjerene også en bedre reiseopplevelse da de kan dra nytte av en rekke funksjoner og initiativer i Ryanair-appen. Appen vil for eksempel tillate deg å følge oppdateringer fra Ryanairs operasjonssentral ved driftsforstyrrelser.
Massivt skifte
Dara Brady, markedsdirektør i Ryanair, understreker viktigheten av at passasjerene får en bedre reiseopplevelse ved å kunne følge eventuelle forsinkede eller kansellerte flyreiser i appen.
– Dette vil være spesielt nyttig for passasjerer ved for eksempel forsinkelser siden det vil være sanntidsoppdateringer fra operasjonssenteret vårt direkte til passasjerenes telefoner, og appen vil også gi dem alternative flyalternativer og tilby transport eller hotellovernatting når det er nødvendig, skriver de blant annet
– Som andre billettordninger, for eksempel når det gjelder konserter, sportsarrangementer og tog, har det vært et massivt skifte til å bruke mobil, og når nesten 80 prosent av Ryanair-kundene allerede bruker myRyanair-appen er det på tide å overføre de gjenværende passasjerene til den digitale løsningen, konkluderes det i meldingen. ©