Undertegnede har reist flere ganger med MS Lofoten, og husker godt rullingen over Lopphavet på vei til farmor i Borkenes. Det var med skrekkblandet fryd man gikk ombord, fordi en seiling med disse skipene var stor stas. Den følelsen forsvant imidlertid fort om den nevnte havstrekningen var i dårlig lune.

Det synes jeg å huske den ofte var.

VIKTIG: Hurtigrutens betydning for norskekekysten kan ikke overdrives. her fra Kjøllefjord på Nordkyn.(Foto: Bjørn Moholdt)

Fortsatt gode år

Helt siden hun ble levert fra Akers mekaniske verksted i mars 1964, har MS Lofoten seilt i Hurtigrutens rutetrafikk mellom Bergen og Kirkenes. Etter å ha krysset polarsirkelen 3500 ganger og tilbakelagt en avstand som tilsvarer mer enn 200 ganger rundt ekvator har «dronningen» nå seilt sin siste rundtur.

Det er fordi Hurtigruten i disse dager går inn i en ny ti-årig avtale om rutetrafikk, og at MS Lofoten ikke lenger oppfyller kravene i den nye anbudsavtalen med Samferdselsdepartementet.

– MS Lofoten er et helt spesielt skip med en unik historie, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten Group, i en pressemelding.

– Hun betyr noe helt spesielt både for oss i Hurtigruten, for gjestene våre og ikke minst for folk langs hele kysten. Selv om hun nå blir pensjonert fra rutetrafikken etter snart seks tiår, har hun mange gode år igjen, mener Skjeldam.

Fra 2021 blir MS Lofoten skoleskip for stiftelsen Maritim videregående skole Sørlandet. Det er klart etter at stiftelsen har signert en intensjonsavtale om å kjøpe skipet fra Hurtigruten.

– Dette starter et nytt kapittel i MS Lofotens stolte historie. Etter å ha vært en del av livsnerven langs kysten i generasjoner, skal hun nå utdanne neste generasjon norske sjøfolk. Det er bra for Norge som sjøfartsnasjon, bra for kysten, bra for skolen og bra for oss i Hurtigruten, sier Skjeldam.

Mye sjel

Hurtigruten er en av Norges største maritime arbeidsplasser og lærebedrift. Som en del av avtalen inngår Sørlandets maritime videregående skole og Hurtigruten en egen samarbeidsavtale om opptrening og utdanning av kadetter. Det betyr at kadetter fra skolen kan hospitere hos Hurtigruten og gå i lære på Hurtigrutens skip i løpet av utdanningen.

– Det er stort behov og stor etterspørsel etter norske sjøfolk, spesielt de som har vært utdannet om bord på skoleskip. Derfor er vi veldig glad for å nå kunne ta imot elever om bord i august, sier daglig leder Tor Helge Egeland ved Maritim videregående skole Sørlandet.

Stiftelsen har drevet undervisning på skoleskip helt siden 1927, da fullriggeren Sørlandet ble bygget som stiftelsens første skoleskip. MS Lofoten blir stiftelsens femte skoleskip.

– MS Lofoten har mye sjel, og er et smykke av et skip som fortjener å bli tatt godt vare på, sier Egeland.

MS Lofoten er det skipet som har lengst fartstid i Hurtigrutens 127 år lange historie. De siste årene har Hurtigruten brukt betydelige beløp på å oppgradere skipet, blant annet med å tilbakeføre interiøret til original stil. Utvendig er skipet og skorsteinen malt i de samme fargene som da hun seilte jomfruturen for Vesteraalens Dampskibsselskab (VDS).

– Dette blir et ypperlig skoleskip. Om bord her lærer man å håndtere et skip på den tradisjonelle måten, sier kaptein Eivind Lande på MS Lofoten.

– Det er nyttig å ta med seg uansett hva slags skip man skal jobbe på. Teknologien er tradisjonell og gammel, men fortsatt relevant. I tillegg er skipet oppgradert på svært mange områder med blant annet nye hjelpemotorer, ny elektrisk tavle og aircondition. Kombinasjonen av nytt og gammelt gir optimale muligheter i undervisningssammenheng.

En reise over Lopphavet blir aldri helt det samme uten MS Lofoten – på alle måter. Men heldigvis vil vi fortsatt kunne observere henne på avstand. ©