Det er AirlineRatings.com som har laget oversikten og vektet de ulike selskapene. Ifølge redaktøren av nettstedet, som spesialiserer seg på å vurdere sikkerhet og produkt i luftfarten, går de 20 topp-selskapene på listen ut over sine egne og andres pålagte protokoller.
– De har klart både å sikre passasjerene og styrke fleksibiliteten i sine operasjoner, sier Geoffrey Thomas i en uttalelse.
De 20 selskapene er I alfabetisk rekkefølge Air Baltic, Air New Zealand, Alaska Airlines, All Nippon Airways, AirAsia, British Airways, Cathay Pacific Airways, Delta Air Lines, Emirates, Etihad Airways, EVA Air, Japan Airlines, Jetblue, KLM, Korean Air, Lufthansa, Singapore Airlines, Southwest, Qatar Airways og Westjet.
– Disse har gått i bresjen for å gjøre flyreisen så trygg og behagelig som mulig i en vanskelig tid, mener Thomas.
Nettstedet har vurdert 430 ulike flyselskapers Corona-håndtering
– Totalt 119 flyselskaper oppnådde den høyeste Corona-rangering på syv stjerner, fortsetter Thomas.
– Samtidig er det skuffende å se at 117 får null for sin håndtering, eller står uten Corona-informasjon til publikum på sine nettsider.
For full pott i rangeringen må flyselskapene ha syv kriterier på plass: Nettstedsinformasjon om Corona-prosedyrer, ansiktsmasker for passasjerer, personlig verneutstyr for mannskapet, tilpassede måltider, rengjøring av fly, personlige rengjøringsmidler og sosial distansering ombord.
AirlineRatings.com, som ble lansert i 2013, gir også ut en årlig liste over verdens 20 tryggeste flyselskaper.
Som tidligere havnet australske Qantas på topp i 2021, i konkurranse med 385 andre flyselskaper. De øvrige topp 20 på denne listen i vektet rekkefølge er Qatar Airways, Air New Zealand, Singapore Airlines, Emirates, EVA Air, Etihad Airways, Alaska Airlines, Cathay Pacific Airways, British Airways, Virgin Australia / Virgin Atlantic, Hawaiian Airlines, Southwest Airlines, Delta Air Lines, American Airlines, SAS, Finnair, Lufthansa, KLM og United Airlines.
Disse flyselskapene er ifølge AirlineRatings.com fremtredende i bransjen og i forkant av sikkerhet, innovasjon og lansering av nye fly.
I følge Geoffrey Thomas analyserer redaksjonen blant annet om selskapene har vært involvert i ulykker eller andre alvorlige hendelser, tilsyn fra luftfartens styrende organer og ledende foreninger, offentlige revisjoner, og alderen på flyflåte. ©