Ifølge den kommersielle direktøren Eldbjørg Dahl opplever Kunstsilo «en enorm interesse, og mange blikk rettet mot oss før åpningsdagen».

Revet bort

Det mye omtalte – og omdiskuterte – kunstmuseet svar lenge et støvete, nedlagt kornlager. Rundt 710 millioner har omskapt det til et bygg som vekker internasjonal oppsikt.

– Vi la billettene ut som fribilletter fordi vi ønsket å invitere alle inn, uansett alder og bosted og yrke, sier Dahl i en kommentar.

Ifølge henne ble billettene revet bort i løpet av et døgn.  Mye tyder på at Kunstsilo blir Sørlandets største turistattraksjon – vel og merke etter Dyreparken i samme by.

7500 verk

620 av Nicolai Tangens samling på 5500 verk – som er utgangspunktet for museet – er valgt ut til åpningsutstillingen. Den heter «Nordiske lidenskaper», og omfatter kunstnere fra hele Norden. Tangen hadde verdens største samling av nordisk modernisme, som han skjenket Kristiansand i 2015.

Kunstsiloen forvalter også Sørlandssamlingen og Christianssands Billedgalleri, som sammen med Tangensamlingen utgjør totalt 7500 verk.

Stor interesse

Kunstgaven fra mangemillionæren og Oljefondsjefen førte til en brokete vei gjennom ni år. Nå opplever de ansatte det mer positivt, både i gatebildet så vel som for hva det vil bety ikke bare regionen, men også nasjonalt.

Kunstsilo har budsjettert med et besøkstall på 150 000 publikummere i året. Det er ifølge Dahl «et høyt tall for en by som Kristiansand». Nabobygget, konsertsalen Kilden, har 200 000 årlige besøkende.

– Det virker som om mange har lyst til å besøke oss, tilreisende – både fra lokalt, nasjonalt og internasjonalt, sier Dahl om den upåklagelige interessen.

Tilgjengelig

Blant trekkplastrene er et rom kalt S-Lab, viet intensiv formidling av kunst, som Kunstsilo er ganske enestående om å gjøre. Startskuddet går med maleriet «Tivoli» av Reidar Aulie fra 1935, som skal digitaliseres ved hjelp av en robot som fotograferer i høy oppløsning. 

– Da kan man modellere og levendegjøre og gjenskape scener fra det i rommet – før du kommer ut og ser originalen til slutt, sier Dahl.

Meningen er å se kunstverket med andre øyne, fordi metoden levendegjør verket på en helt ny måte. 

– Å formidle handler om å gjøre det tilgjengelig. Det er ingen grenser for hvordan et kunstmuseum skal formidle verkene sine mer. Det er «lov» å leke mer, være åpne og tilgjengeliggjøre, konkluderer Eldbjørg Dahl. ©