I fjor begynte United Airlines å sende amerikanere fra New York til Mallorca. Det kom i kjølvannet av en omfattende PR-kampanje fra spanjolenes side.
Målet var klart: Å få rause amerikanere til å presse ut den «billige» charter-gjesten.
Øker på USA
På de tre ukentlige flyvningene over Atlanterhavet i fjor skal nesten alle de 214 United-setene ombord vært fulle. I en artikkel i avisen Bild lurer man nå på om dette kommer til å presse tyskerne ut av solsengene.
Historisk har 40 prosent av de nærmere seks millioner gjestene til øya vært fra Tyskland. Det er dobbelt så mange som de spanske, og tre ganger antallet fra Storbritannia.
Etter suksessen i fjor øker United med flere flyvninger, og forlenger sesongen med to måneder. På flyselskapets nettside tilbys det nå flyreiser til Palma fra New York, Chicago, Denver, Houston og San Francisco.
– Etterspørselen i USA har overgått alle våre forventninger, sier en talsmann for turistpromotøren Palma 365 til den tysk-språklige publikasjonen Mallorca Magazin.
Han legger til at organisasjonen planlegger å øke reklame-innsatsen mot USA fremover, «for å tiltrekke og konsolidere dette nye utenlandske markedet, som har et stort vekstpotensial».
Et lite under
Javier Vich, som leder hotellforeningen Asphama, sier hotellene på Mallorca var fulle av amerikanere. Dette vil trolig fortsette, både på bakgrunn av øygruppens markedsarbeid og fokuset som nå er rettet den veien av amerikanske aktører.
LES MER: På Mallorcas ukjente stier!
At øyene figurer på den kjente reisejournalisten Larry Olmsteds liste over Topp 5 hotte reisemål i finanstidsskriftet Forbes vil utvilsomt bidra til økt interesse.
– Mallorca har lenge vært über-populært blant europeere, men av en eller annen grunn har øyparadiset i Middelhavet holdt seg under amerikanernes radar. Inntil nå, skriver Olmsted blant annet.
Den amerikanske interessen og United Airlines mange nye flyvninger bidrar i disse dager til et stort press på flyplassen i Palma. Det er derfor et lite under at Apollo nå kan tilby charterreiser dit, etter et opphold på fem år.
Øker på
– Vi har lenge ønsket å få Mallorca tilbake i charterprogrammet, men det har ikke vært en enkel sak å få gjennom en ny direkterute til Spanias mest populære øy – spesielt ikke når man også vil innfri nordmenns ønsker om tidlige lørdags-avganger midt i høysesong, sier kommunikasjonssjef Beatriz Rivera i Apollo.
– Men nå har vi endelig klart det!
Ifølge henne har Mallorca mestret å utvikle seg med årene, «uten å miste hjertet og de genuine kjerneverdiene som tiltrakk oss dit i første omgang».
– Det gjør øya til en uslåelige ferieklassiker, sier Rivera.
Noe altså flere enn nordmenn, tyskere og engelskmenn er i ferd med å oppdage. Etter hvert som det amerikanske innslaget tiltar vil trolig også prisene øke.
LES MER: Mallorcas beste sykkelruter!
Utvilsomt til stor glede for en industri som hevder de alt for lenge har måttet tåle for mange reisende som kun er ute etter billigferie – og ditto børst og party.
I tillegg til den nye charterflyvningen fra Oslo, tilbyr Apollo pakkereiser med rutefly fra hele syv andre norske byer til Mallorca – Bergen, Stavanger, Trondheim, Kristiansand, Ålesund, Haugesund og Alta. ©