De fleste flyselskaper overbookinger sine flyvninger, som også betyr at flybilletten din ikke garanterer plass på flyvningen.
Fører til misnøye
Den enkle årsaken for denne praksisen er at noen passasjerer ikke møter opp til avgangen. Det er det mange grunner til, fra tapte forbindelser til endringer i reiseplanen i siste liten, til passasjerer som bestemmer seg for å ta et tidligere fly.
På den bakgrunn arbeider flyselskapene hardt for å anslå nøyaktig hvor mange som ikke dukker opp til den bestilte flyvningen. Her brukes det avanserte algoritmer som ser på historiske data og nåværende trender for å forutse manglende oppmøte.
Generelt er flyselskapene ganske gode på å få dette puslespillet til å gå opp. Ingen flyselskaper ønsker å støte ut passasjerer, ikke bare fordi de må kompensere for det, men også fordi det fører til misnøye.
Tøffere grep
Som de fleste av oss trolig har erfart er ikke flyselskapene perfekte, og noen ganger må de droppe passasjerer. Prosessen starter med frivillighet, der flyselskapet ber passasjerene om de kan tenkte seg å bytte til en senere flyvning.
Vanligvis tilbyr flyselskapet kompensasjon, som ofte beløper seg til flere tusen kroner samt eventuelt overnatting. Du kan også forhandle om oppgraderte seter på en senere flyreise og tilgang til lounge.
Har du anledning kan det være litt ekstra kroner å tjene på frivillighet.
Om ikke nok passasjerer melder seg frivillig, må flyselskapet ta tøffere grep. Da kan du bli nektet ombordstigning. Her varierer praksisen fra flyselskap til flyselskap, men faktorer kan inkludere hvor ofte du flyr (bonusprogram), billettklasse og innsjekkingstid.
Husk forsikring
De som ufrivillig blir nektet adgang har imidlertid solide rettigheter, som inkluderer ombooking på et alternativt fly, utgifter til å dekke mat og overnatting (avhengig av lengden på oppholdet), og i noen tilfeller økonomisk kompensasjon.
Men prosessen for å kreve disse rettighetene er noen ganger lettere sagt enn gjort. Det er avgjørende å føre detaljerte oversikter over forsinkelsen.
Om du blir nektet ombordstigning må du kontakte flyselskapet eller de som booket deg og be om skjemaet som er utformet for slike hendelse. I de fleste tilfeller vil flyselskapet ved gaten guide deg videre i prosessen. Påløper det utgifter som hotellopphold og annet du selv må betale må du ta vare på kvitteringene, for senere å søke om kompensasjon for alle ekstra utgifter.
Sørg også for at reiseforsikringen din er i orden. Den utgjør ekstra sikkerhet i slike situasjoner. ©