Potensielle sikkerhets-problemer knyttet til mobilbruk i luften skyldes at mobiltelefon-signalet spretter frem og tilbake mellom flere tårn, og sender i tillegg ut et sterkere signal. Dette kan overbelaste nettverkene på bakken.

«Mobiltelefonen kan fort fortone seg mer som et mareritt enn en velsignelse.»

Det har heller aldri vært et tilfelle av at en påslått mobiltelefon har fått et fly til å krasje. Derfor er helle ikke sjekken ombord særlig streng. Hvis så var tilfelle ville vi nok vært nødt til å gi fra oss telefonene ved ombordstigning.

– Det er ikke slik at en telefon kan tvinge et fly i bakken, sier tidligere Boeing-ingeniør Kenny Kirchoff.

– Problemet har vært at det forstyrrer flyet og forårsaket mer arbeid for pilotene i kritiske faser av flyoperasjonen, sier han

Stadig ny teknologi har bidratt til å minimere problemet. Det europeiske flysikkerhets-byrået EASA uttalte i 2014 at elektroniske enheter ikke utgjør noen sikkerhetsrisiko, selv om det var opp til flyselskapet å bevise at systemene deres ikke ble påvirket av signalene fra mobiltelefoner.

Mange flyselskaper har siden gjennomgått denne vurderingen og tillater nå samtaler under flyvning. Målrettede mobilnett-selskaper AeroMobile og On Air betjener i dag store flyselskaper som Emirates, Virgin, British Airways og minst 27 andre.

On Air kobler faktisk opp mer enn halve verdens A380-flåte.

HØYLYTT: De færreste ønsker dette ombord i et fly.

Samtidig forbyr den amerikanske EASA-varianten FAA fortsatt mobilsamtaler på fly. Det er ifølge organisasjonen av sikkerhetsmessige årsaker. FAAs forskrifter forbyr alt utstyr som sender ut signaler på fly, inkludert mobiltelefoner. Det vil være opp til et flyselskap å vise at en telefon ikke forårsaker elektroniske forstyrrelser. Det gjør ifølge FAA mobiltelefoner.

En 2012-undersøkelse utført av FAA konkluderte for øvrig med at «sivile luftfartsmyndigheter rapporterte ikke om noen bekreftede forekomster av mobiltelefoner som påvirker flysikkerheten på fly med basestasjoner ombord».

Slike miniatyr-basestasjoner kalles picoceller, og gir passasjerer muligheten til å bruke mobiltelefon uten å påvirke instrumentene om bord i flyet. Moderne elektronikk er beskyttet mot forstyrrelser.

Mange av reglene som regulerer bruk av mobiltelefoner på fly er mer enn 20 år gamle. De ble blant annet laget for å beskytte mot radioforstyrrelser på mobiltelefonnettverk på bakken. I dag installeres det mobiltelefoni-teknologi direkte inn i flyene som forhindrer slik forstyrrelse og er allerede utplassert i mange land rundt om i verden – uten hendelser.  Nå står flyselskapene utenfor USA fritt til å implementere brukt av mobiltelefon i fly, så lenge det er i samsvar med gjeldende regler.

Samtidig forstår organisasjoner som EASA og FAA at mange passasjerer ikke ønsker mobiltelefonbruk i flyet. Det forklarer også noe av årsaken til at det for øyeblikket er et forbud mot bruk i USA.

Teknologien er som sagt på plass, men mange passasjerer ser på dette mer som et irritasjonsmoment. Det er ille nok å være passasjer nær folk som snakker høyt med sine setenaboer. At de i tillegg skal snakke høylytt i mobiltelefonen kan fort fortone seg mer som et mareritt enn en velsignelse. ©