I slutten av august i år kunngjorde de tre store amerikanske flyselskapene Delta, American og United at de kvittet seg med gebyret for å endre flybilletten, i første omgang på innenlands-flyvninger og noen regionale flyreiser.
Dog ingen ny tanke på den kanten av verden. Lavprisselskapet Southwest har hatt dette tilbudet i årevis.

Overflødig
I august i år valgte de tre selskapene å kutte det ofte kritiserte gebyret.
– Det var en uunngåelighet selv før Covid-19, sier Delta-sjef Ed Bastian i en kommentar til nettmagasinet Business Insider.
Pandemien fikk imidlertid fart i overgangen, som selskapet ifølge Bastian allerede var i ferd med å kutte ut. Pandemien har satt fortgang i planene, i noe som Bastian kaller «en del av vår business vi ikke kan lene oss på».
Hos Delta utgjør den årlige inntekten fra endrings-gebyret mellom to og tre prosent av totalen, og kommer hovedsakelig fra forretningsreise-segmentet. Fordi næringslivet ofte kutter i reisebudsjettet i trange tider er denne inntekts-strømmen uforutsigbar – en faktor Bastian rett og slett ønsker å eliminere.
– Vi vil ha inntekts-strømmer vi kan stole på, og tjenester kundene våre ønsker, mener han.
Bastian tror de uunngåelige endringene som vil oppstå i kjølvannet av pandemien er noe flyselskapene må forholde seg. I dette bildet har endrings-gebyret utspilt sin rolle.
– Nå bestemmer våre kunder seg på kort varsel om de skal reise eller ikke, fordi de rett og slett ikke vet hva som vil skje på lang sikt. Dette er noe vi må forholde oss til, forklarer Delta-sjefen.
Trolig vurderer han dette også som en gulrot i fremtiden, ikke minst i fritidsmarkedet, der trafikken akkurat nå er størst.
– Våre kunder vil trolig sette pris på fleksibiliteten gebyrfriheten innebærer, i den grad at vi vil kunne kompensere for tapet av de inntektene i mer trafikk, tror Bastian.
Han ser dermed på tiltaket som en investering i et reiseprogram og en en større strukturendring kundene kan stole på.
Bør skje her
Her på berget er ikke dette noe flyselskapene så langt har vurdert. Den norske flyanalytikeren Hans Jørgen Elnæs mener imidlertid det amerikanerne nå gjør også bør skje her på berget. Ikke minst for å drive opp etterspørselen, i en tid der den er på et lavmål.
– I første omgang tror jeg dette bør testes ut innenlands og eventuelt på inter-skandinaviske ruter, sier han til nettstedet Flysmart24.
Debatten rundt endrings-gebyret har versert i flere år, men flyselskapene har holdt igjen. Nå tror Elnæs at fjerning av disse blir et av mange nye tiltak som kommer for å få trafikken skikkelig i gang igjen.
På kort sikt vil også prisene gå ned, før de går opp igjen, spår Elnæs.
SAS har ingen planer om å endre på gebyr-strukturen, selv om det i Corona-perioden er innført flere tiltak for å sikre større fleksibilitet for de reisende. Blant annet gratis ombooking og endring av reise med voucher. Dette er dog bare midlertidige løsninger frem til 15. januar.

Her er noen av gebyrene i Skandinavia
Prisene varierer i forhold til selskap og type billett du i utgangspunktet har. En avbestillingsforsikring kan også avhjelpe store utgifter.
SAS
Navneendring til en annen person på en SAS-billett til et SAS-fly opptil én time før avreise koster 600 kroner. Endring av reise innenfor Skandinavia og Europa ved «GO» – billett koster 650 kroner. Med «PLUS»-billett må du ikke betale gebyr, men eventuelt mellomlegg til en annen klasse.
Skal du endre billetten med reisedato og reise til USA/Asia er det prisene under som gjelder:
GO: 1 355 kroner + eventuelt mellomlegg.
Plus smart: 2 324 kroner + eventuelt mellomlegg.
Plus pro: Ingen gebyrer, men eventuelt mellomlegg.
Business smart: 3 486 kroner.
Business pro: Ingen gebyr, men eventuelt mellomlegg.
Du kan kansellere en bestilt reise innen 24 timer etter bestilling gratis.
Norwegian
Her kan du endre navn samt bestilling og dato. Endringene inngår på LowFare, Lowfare+ og Premium.
Alle flyvninger uten internasjonale langdistanseruter
Navneendring: 600 kroner.
Endre bestilling: 600 kroner + prisdifferanse.
Internasjonale langdistanseruter
Navneendring: 900 kroner.
Endre bestilling: 900 kroner + prisdifferanse.
Ifølge Norwegians nettsider kan du betale for endringer per person, hver vei. Navneendring og endring av bestilling er gratis for Flex og PremiumFlex, i tillegg til at den er fullt refunderbar.
I tillegg kan du avbestille LowFare, LowFare+ og Premium på nett innen fire timer etter at de ble bestilt. Flex- og PremiumFlex-billetter blir refundert hvis du avbestiller eller ikke bruker billettene dine.
Ryanair
Gebyrene gjelder for endring av flyreisen, per passasjer og per enveisflyvning. Prisene gjelder dersom du har bestilt via ryanair.com. Bestiller du via Call Centre eller på flyplassen er det andre priser som gjelder.
Endring av flyreisen – Lavsesong/høysesong: 276 kroner/368 kroner
Endring av flyreisen – Lavsesong/høysesong: 460 kroner/552 kroner
Navneendring per passasjer: 1012 kroner
Informasjonen på Ryanair sine sider ut over dette er uoversiktlig og mangelfull.
Widerøe
For endringer av flybilletter som er bestilt på telefon (gebyr varierer med billettype), eller reservasjon av flybilletter, gjøres mot et bestillingsgebyr på 300 kroner per billett.
Navneendring: 600 kroner per person. Passasjertype kan ikke endres.
Avbestilling: 24 timers angrefrist for alle billettyper. Andre regler for endring og avbestilling varierer med billettypene. Sjekk nærmere på selskapets nettsider.
Ved å kjøpe fri endring for økonomi-billetter får du rett til en billett av typen Economy, Student eller Ungdom. ©