Verdens største cruiseskip The Icon of the Seas ble gjenstand for mye kritikk da Royal Caribbean lanserte det tidligere i år. Samtidig er det svært populært, i den grad at cruiserederiet nå planlegger å sjøsette inntil seks nye på samme størrelse i årene som kommer.

MANGE SPISESTEDER: De nye Royal Caribbean-skipene har rundt 40 restauranter.

Overgått forventningene

Det 250 800 tonn tunge skipet kan frakte nærmere 8 000 mennesker, og har åtte såkalte «nabolag» fullpakket med fasiliteter. Det inkluderer blant annet et 17 meter høyt fossefall(!), seks vannsklier og mer enn 40 restauranter, barer og underholdnings-steder.

To nye skip i Icon-klassen er på vei. Star of the Seas lanseres i 2025, og et tredje skip som ennå ikke er navngitt, blir levert i 2026. 

Det er planer om å bestille et fjerde skip, med lansering i 2027, samt alternativer for et femte og sjette. 

Byggingen av de nye skipene er et direkte resultat av markedsresponsen til Icon of the Seas, ifølge president og administrerende direktør i Royal Caribbean Group, Jason Liberty, som nylig kunngjorde avtalen om å bygge de nye skipene.

– Siden debuten har Icon overgått våre forventninger både når det gjelder gjestetilfredshet og økonomisk ytelse, sier Liberty.

Nye generasjoner

Cruiseindustrien opplever rekord i etterspørselen. Nye kundegrupper kommer til, mye på bakgrunn av attraktive pakker som ofte inkluderer mat, drikke og aktiviteter. I 2023 oversteg cruisereisene 2019-tallene (året før pandemien) på 29,7 millioner passasjerer med rundt to millioner, til 31,7 millioner passasjerer. 

NABOLAG: SiDe. Nye megaskipene er inndelt i hele åtte ulike nabolag.

I år forventes dette tallet å nå 34,7 millioner, ifølge interesseorganisasjonen Cruise Lines International Association (CLIA).

Som svar på etterspørselen lanserer altså Royal Caribbean fire nye skip i år og har syv til i bestilling. 

Andre store cruiserederier, som Carnival, Norwegian og MSC lanserer også neste generasjons fartøy frem til 2027. Trenden har fått kritikk fra miljøorganisasjoner, som advarer om at antallet og omfanget av skipene undergraver industriens engasjement for en mer bærekraftig fremtid .

Liten fiskebåt

Verdens største cruiseskip er nå dobbelt så store som de var i 2000, ifølge en rapport fra Transport and Environment (TE), en Brussel-basert aksjonsgruppe med fokus på ren transport og energi. 

Hvis fartøyene fortsetter å vokse med nåværende hastighet, vil de største skipene i 2050 være åtte ganger større enn Titanic, med en kapasitet til å frakte nesten 11 000 passasjerer, ifølge deres rapport.

– Dagens cruiseskip får Titanic til å se ut som en liten fiskebåt. Hvor mye større kan disse gigantene bli? spør Inesa Ulichina, ansvarlig for bærekraftig shipping i TE.

– Cruisevirksomheten er den raskest voksende reiselivssektoren, og utslippene kommer raskt ut av kontroll.

Kollektiv løsning

Basert på de nåværende flåtene tilhørende medlemmene i CLIA er det en sterk balanse mellom cruiseskipstørrelsene. Mange cruiserederier hevder at de større fartøyene bygges mer effektivt og er i tråd med deres bærekraftsmål, med funksjoner som gjør dem kompatible med renere drivstoffkilder som metanol.

Icon of the Seas skal ha flere funksjoner laget for å minimere skipets karbonavtrykk, inkludert et avfallshåndteringssystem som konverterer avfall ombord til energi, samt et avansert rensesystem som behandler alt avløpsvann om bord. 

LES MER: – Skandaløs cruise-avgjørelse!

– Å oppnå null utslipp er ikke noe et selskap kan gjøre alene, uttalte Mr. Liberty nylig.

– Det krever kollektiv problemløsning, kreativ tenkning og en vilje til å ha tøffe samtaler. ©