Oslo og Lofoten fortjener å bli sett fra et stillegående, rent og komfortabelt skip, mener Espen Larsen-Hakkbo, som sammen med forretnings-partneren Agnes Árnadóttir er gründerne bak de spesielle el-båtene.
Vi er overbevist om at båtene våre ville tatt seg veldig fint ut på Middelhavet…
I samarbeid med Hav eiendom og Norwegian Property Group skal Brim i sommer seile mellom Aker Brygge og Oslobukta, hovedstadens nyeste bydel der blant annet det nye Munch-museet, operaen og nye Deichmanske bibliotek ligger.
Den første turen går med Brim 3. juni.
– Vi satser tungt på norsk turisme i sommer, med Brim på Oslofjorden og Bard i Lofoten, sier Larsen-Hakkbo til Way2Go.
Han tror det som nå skjer bare er begynnelsen.
Løfter opplevelsen
De to gründerne møttes på universitetet i Oslo.
– Faren til Agnes har et rederi på Island som tar folk med på hvalsafari. Vi så mulighetene til å gjøre turisme på havet enda bedre og tok en prat med ham om hvordan vi kunne realisere det, forklarer Larsen-Hakkbo.
Blant annet ville han og partneren Agnes at slike cruiseturer skulle være bærekraftige. I dag har pappaen til Agnes solgt seg ut av rederiet på Island og investert i Brim i stedet.
– Vi ønsket også å øke selve kundeopplevelsen, med store glassflater, mye plass på dekk og ikke minst et stillegående skip, sier han
Og slik har det blitt. Brim har en sesong med stor suksess bak seg i Tromsø. Etter bare to måneder i drift ble båten, som hybrid-elektrisk (diesel og el), omtalt av flere tonaengivende, internasjonale medier, som storavisen The Telegraph.
Gründerne har stor tro på at Brim nå også vil lykkes i hovedstaden.
– Kombinasjonen av en stillegående elektrisk båttur og mat fra vår samarbeidsrestaurant Einer er med på å løfte opplevelsen av å være på Oslofjorden, sier Larsen-Hakkbo.
Det er ifølge ham god plass om bord i båten, og alle smitteverntiltak vil være på plass.
Foruten å kunne beundre hovedstaden fra fjorden, med alle de små øyene, vil du for eksempel kunne delta på morgen- og kveldsyoga om bord. Hva med å se hva som finnes under vann? Til dette vil det for eksempel bli tilbud om aktivitet med undervannsdrone.
I Lofoten starter turene 8. juni.
Til Middelhavet?
Administrerende direktør Christian Lunde i VisitOslo gleder seg stort over at hovedstaden nå blir en del av denne opplevelsen.
– Brim styrker med dette Oslo som et bærekraftig reisemål, sier han.
I likhet med de to gründerne mener han at en moderne fjordby bør være mest mulig grønn, også med tanke på at større deler av transporten elektrifiseres og flyttes til fjorden.
Men ambisjonene for de to gründerne stopper ikke her, selv om de må krype før de kan gå. Grønnere fremdriftmaskineri for sjøgående fartøy er noe det arbeides intenst med verden over, både for å redusere utslipp generelt, men like mye for å imøtegå stadig strengere krav til bærekraft på reisemålene.
I dette bildet passer satsingen til Agnes Árnadóttir og Espen Larsen-Hakkbo nærmest som hånd i hanske. For cruiseskip som vil inn norske fjorder, og som blir stengt ute på grunn av strengere miljøkrav, vil elektriske tenderbåter med den teknologien som her legges for dagen bli en mellomløsning.
– Vårt første hårete mål var å utvikle fremtidens standard for miljøvennlige sightseeingbåter, sier Espen Larsen-Hakkbo.
Med disse båtene har han og partneren kommer et godt stykke på vei. Båtene er fleksible og flyttbare, og ifølge Larsen-Hakkbo er prisen per sete lavere enn andre tilsvarende prosjekter, som Vision of the Fjords.
Og rekkevidden vil bli stadig bedre.
– Det er fullt mulig at våre eller tilsvarende båter kan bli aktuelle for passasjerfrakt fra cruisebåtene og inn i fjordene, mener han.
Og sågar minicruise i Middelhhavet.
– Vi er overbevist om at båtene våre ville tatt seg veldig fint ut på Middelhavet også, konkluderer Espen Larsen-Hakkbo.
Den dagen gleder vi oss til. ©
Fakta om Brim
* Kaiplasser på Sukkerbiten og Aker Brygge
* Lydløs elektrisk fremdrift (båten er hybridelektrisk, og kan seile opptil 10 timer på ren el)
* Lengde: 25 meter, bredde: 11 meter, batteri: 800 kwh (tilsvarer 10 Tesla Model S)
* Båten er bygget i Norge av norsk resirkulert aluminum, med norske designmøbler, norske underleverandører og er et eksempel på norsk skipsbyggerkunst
* Tar opptil 150 passasjerer
* Tilbyr mat og drikke om bord fra Restaurant Einer
* Kan leies ut til private arrangement
* Agnes Árnadóttir (33) og Espen Larsen-Hakkbo (33) vant Young Entrepreneur Award på Nor-Shipping i 2019 (shippingindustriens enterprenørpris)