Morselskapet til store cruise-aktører som Royal Caribbean, Celebrity Cruises, Silversea og Azamara har siden nedstengningen utviklet en ny teknologi de kaller eMuster. Med den kan passasjerene – i stedet for å samles i store grupper på dekk – gjennomgå den pålagte sikkerhets-gjennomgangen digitalt i den enkeltes lugar.
Helsen viktigst
Internasjonal sjørett krever at alle cruiseselskaper gjennomfører en slik gjennomgang ved starten av hver sjøreise. Det skjer ved at alle passasjerer samles på avtalte stasjoner på cruiseskipet. Der får de en gjennomgang av sikkerhets-prosedyrene ombord, og hvordan hver passasjer skal forholde seg i en nødssituasjon.
De avtalte stedene – såkalte «muster»-stasjoner – er fordelt rundt på hele skipet.
Med eMuster skal passasjerene – i stedet for å samles i grupper – kunne gjennomføre sikkerhets-øvelsen interaktivt via en app på en mobil enhet (smarttelefon eller nettbrett).
Skulle du ikke ha tilgang til en slik telefon vil programmet også kunne brukes på tv-en i lugaren.
På disse plattformene vil passasjerene gjennomgå den samme instruksen de ville fått i tette grupper på skipets dekk. I hovedsak handler drillen om å gjøre seg kjent med hvor man skal møtes i tilfelle en nødsituasjon, og hvordan ta på en livredningsvest.
Til slutt skal hver passasjer besøke sin tildelte samlings-stasjonen, der et besetningsmedlem kontrollerer at alle trinn i sikkerhets-instruksen er fulgt.
Royal Caribbean Group kaller den nye prosessen Muster 2.0.
– Helsen og sikkerheten til våre gjester og mannskap er vår viktigste prioritet, og Muster 2.0 er en elegant løsning på en utdatert, upopulær prosess, sier styreleder og administrerende direktør i Royal Caribbean Group, Richard Fain.
Den nye appen skal med andre ord også gjøre hele cruise-opplevelsen bedre.
Frafaller lisensen
– At dette også sparer gjestenes tid, og lar skipet operere uten pause, betyr at vi kan øke helse-fokuset, sikkerheten ombord og kundetilfredsheten på samme tid, understreker Fain.
Royal Caribbean Group startet arbeidet med den nye teknologien lenge før Corona-utbruddet. Utviklingen forventes nå å gå betydelig raskere for å løse et av de største hinderne for å få cruise på fote igjen.
Sikkerhets-øvelsen er blant de største utfordringene i arbeidet med sosial distansering på cruise., og et tidspunkt der passasjerer er tvunget til å være nær hverandre.
– Ved å fjerne friksjonspunkter ombord er Muster 2.0 en naturlig forlengelse av våre anstrengelser med å forbedre våre gjesters ferieopplevelser, sier digital sjef Jay Schneider i Royal Caribbean Group.
Royal Caribbean Group har arbeidet tett på internasjonale myndigheter, inkludert den amerikanske kystvakten, for å sikre at den nye prosessen oppfyller alle sikkerhetskrav.
Selskapet er i ferd med å patentere eMuster-teknologien i land over hele verden og skal i tillegg lisensiere den til andre cruiseselskaper.
Cruisegiganten vil også frafalle lisensavgiften under Corona-pandemien, slik at de øvrige operatørene kan begynne å bruke systemet umiddelbart. Det er allerede gitt lisens til Norwegian Cruise Line Holdings, morselskapet til Norwegian Cruise Line, Oceania Cruises og Regent Seven Seas Cruises.
Teknologien vil være operativ i løpet av de kommende dagene på skipene til den tyske cruise-operatøren TUI Cruises, som snart gjenopptar begrenset cruise fra tyske havner.
Royal Caribbean eier en del av TUI Cruises gjennom et joint venture. ©