For dette er sommeren da nordmenn for alvor skulle oppdage sitt eget land, og norsk reiseliv legge grunnlaget for flere norske besøk i årene fremover. For de reisende har utvilsomt sammenlignet med hva de får andre steder, og mange er ikke fornøyd.
Det kan medføre at de besøkende velger andre alternativer fremover, som våre naboland eller Syden.
Mindre svinn
Det er NRK som refererer til flere saker hos Forbrukerrådet, og har intervjuet flere på farten i sommer. En familiefar synes frokosten var «rimelig kjip». For frokost er viktig for norske reisende, det viser ikke minst den årlige interne konkurransen hotellene imellom, der det kåres en vinner for den som serverer «Norges beste frokost».
Bufféfrokost er det mest vanlige, og forbudet som ble innført i forbindelse med Corona ble opphevet 15. juli. Likevel er det flere som ikke har gjeninnført ordningen.
Det kan blant annet skyldes at det er penger å spare på enklere servering. Matsvinnet har for eksempel gått betydelig ned, noe som avtegner seg positivt på hotellenes bunnlinjer.
Ifølge Forbrukerrådet har hotellgjester krav på å få vite at frokosttilbudet er redusert, noe flere ikke har fått
– Er et tilbud eedusert eller annerledes enn det forbrukerne kan forvente skal det komme tydelig frem sier Pia Høst, leder i forbrukerdialog i Forbrukerrådet, til NRK.
– Da kan forbrukeren selv velge om de er villige til å betale den summen eller ikke.
Rådet hennes er å spørre hotellstedet om tilbudet dersom det er lite informasjon.
– Det viktigste er å få informasjon, spørre hva som er åpent og vurdere om man ønsker å booke eller ikke, sier Høst.
Dyrt basseng
Forbrukerrådet har siden 1. mai fått flere henvendelser enn vanlig fra folk som er misfornøyde med prisen i forhold til standarden på overnattingsstedene.
– Vi forventer at hotellene ikke bruker Corona som en unnskyldning for å gi et dårligere tilbud, selv om vi skjønner at det er utfordringer knyttet til pandemien, sier Høst.
Til syvende og sist er det opp til forbrukerne å bestemme hvor mye de er villig til å betale. Hotellene står fritt til å ta den prisen de mener er riktig.
Store variasjoner i kvalitet og tilbud, fra varm buffé til kalde skiver med tubeost, åpner for andre løsninger, blant annet selvhushold. Airbnb har for eksempel merket en økning i bestillingene ut over sommeren. Det kan ha sammenheng med at nordmenn ofte foretrekker det, stort press på hotellene, og dårlig service.
Til NRK forteller Else Gro Ommundsen at hun endte opp med å finne andre alternativer til hotell fordi hun syntes at tilbudet var for dårlig sammenlignet med prisen. På et hotell ble «basseng inkludert» veldig dyrt.
– Hver gang vi skulle i badebassenget måtte vi ha betalt 60 kr for meg og 30 kr for barnet mitt, sier hun.
Hun fikk opplyst at den ekstra utgiften skyldtes Corona.
Andre steder har opprettholdt servicen, Corona-utfordringene til tross.
– Vi baserer opplevelsen av hotellet vårt på god mat og hygge, der kan vi ikke være knipne, sier daglig leder på Skåbu Fjellhotell til Way2Go.
Rådet får være – sjekk før du sjekker inn, du har krav på å få vite kvaliteten på det du kjøper. Det kan du hilse fra Forbrukerrådet og si. ©