Slik tolker turoperatøren oppsvinget i reisesalget i løpet av helligdagene.
Trenger sol og varme
Det er nemlig lite som påvirker nordmenns reiselyst mer enn været på hjemmebane. Den relativt kjølige sommeren i fjor har ifølge en pressemelding også påvirket det totale reisesalget i forkant av påsken, med en vekst sammenlignet med fjoråret på 15 prosent.
– Mange bruker fridagene på å planlegge neste familieferie, derfor merker vi ofte et salgshopp dagene like etter påsken, sier Apollos kommunikasjonssjef Beatriz Rivera.
I år kom oppsvinget allerede i forkant av røde dagene – og toppet seg påskeaften.
– Regnfylte skiturer trigget nok behovet for sol og varme litt ekstra, mener Rivera.
Syv av ti som har bestilt en reise gjennom Apollo så langt i år skal til en gresk øy eller by.
Utvider sesongen
En av de tydeligste trendene i sommerens salgstall så langt er ifølge Rivera ønsket om mer «autentiske» ferieopplevelser – både inår det gjelder reisemål og hotell.
Blant Apollos ulike hoteller er det Mondo Local som foreløpig øker mest i etterspørsel. Det samme gjelder små, mer uberørte greske øyer, som eksempelvis Karpathos, Skiathos og Limnos.
– Nordmenn er lite jålete og foretrekker personlighet og sjarm fremfor glamour og glitter, og vi er opptatte av lokalkultur, sier Rivera.
– Derfor er det ikke så overraskende at vi også velger det genuine og koselige fremfor det mer kommersielle og luksuriøse i ferien.
Ikke uventet topper Kreta listen over reisemål.
Ingen reisemål klarer derimot å måle seg med Kreta som sommerens mest populære reisemål, og for å imøtekomme den store etterspørselen tilbyr Apollo i år en rekordlang sesong, fra 23. mars til 2. november. ©