Internasjonalt kalles trenden «RV-effekten», som i «recreational vehicle», eller bobil på godt norsk. Trenden skyldes ikke bare Corona-pandemien. Camping som ferieform opplevde en betydelig oppgang allerede før pandemien, men smittespredningen og nedstengning av land etter land har utvilsomt forsterket utviklingen.

KANALBÅTFERIE: En populær ferieform i Storbritannia, som har et nærmarked på mer enn 60 millioner mennesker. Tv-serien Med kjærlighet for kanaler har utvilsomt tilskyndet interessen for denne ferieformen. (Foto: Bjørn Moholdt)

Særlig land med store hjemmemarkeder som Frankrike, Tyskland og Storbritannia merker et tildels betydelig oppsving.

Sterkt skifte

Interessen for bobiler og camping har med andre ord spredt seg videre til å inkludere ferie til havs, på elvebåter, mindre skuter, tyrkiske gülets – og sågar en renovert svensk minesveiper. HMS Gassten, som tidligere tilhørte den svenske marinen, putret for eksempel i sommer inn fjordene på Vestlandet.

Internasjonalt ser luksusreise-arrangører og yachtutleie-selskaper en økende etterspørsel særlig fra førstegangs kunder som ønsker å leie egne fartøy, blant annet for å kunne reise i sin egen «boble» under Corona-pandemien.

Det private yachtcharter-selskapet Moorings, som har en flåte på rundt tusen yachter i Karibia, Middelhavet og eksotiske steder som Fransk Polynesia og Det indiske hav, er blant dem som merker et betydelig oppsving i bestillingene for 2021. Inneværende år har som for de fleste andre vært noe nær en katastrofe for Moorings, men nå går bookingene for neste år «gjennom taket», ifølge en melding fra selskapet.

– Vi ser et enormt skifte fra større cruisebåter til private yachter – av åpenbare grunner, sier Ian Pedersen, Moorings markedssjef i USA, som er det cruisemarkedet som merker pandemien aller mest.

Trygg ferieform

I Europa opplever elve- og småbåtcruise-operatørene et til dels betydelig oppsving, særlig på fartøyer som tar seks til 18 passasjerer. Belmond Afloat er en fransk operatør av mindre fartøy som særlig retter seg mot familier og vennegrupper. Ifølge dem ser bestillings-tallene «sterke ut». Det skyldes både flere interesserte, og at mange som ikke fikk dratt på tur i år har valgt å flytte bestillingen til neste år.

Det samme gjelder den britiske aktøren Abercrombie & Kent, som ifølge selskapet selv er «mer populær enn noen gang». Særlig de mindre fartøyene selger godt, nettopp fordi kundene der kan reise i «bobler».

George Morgan-Grenville, grunnleggeren av den britisk baserte luksusreise-arrangøren Red Savannah forventer sågar å utvide operasjonen på grunn av den økende interesse. Han fremhever særlig den økende interessen for såkalte gülets – små tyrkiske skonnerter i tre som kan ta mellom seks og 18 gjester.

– En strålende og trygg måte å oppleve kysten av Middelhavet på, mener Morgan-Grenville.

MARINEBÅT: Den tidligere svenske minesveiperen HMS Gassten har operert i norske farvann denne sommeren.

Norge avventende

Det er nok den kroatiske småcruise-operatøren Katarina Line enig i. Landets største aktør i dette markedet merker en til dels sterk etterspørsel etter denne typen cruise i Adriaterhavet.

Utfordringen for det norske markedet er å komme seg dit båtene ligger, om det er Frankrike, Tyrkia eller Karibia.

Arne Sande, som driver Cruisespesialisten i Bergen, og ikke driver direkte med småbåtcruise av denne typen, ser også en dreining mot mindre skip.

– Denne utviklingen kommer også til å prege de store cruiseselskapene, mener han.

Apollo har de siste årene satset på småbåtcruise, ikke minst i nevnte i Kroatia. Pakketur-operatørens norgessjef Erik Haug har dog ikke merket det store oppsvinget. Det kan ha sammenheng med at nettopp Kroatia har vært stengt ned gjennom hele sommeren, og at tilbudet fortsatt utgjør en relativt sett liten del av deres totale operasjon.

– Trygghet blir viktig, og da vil mindre fartøy og kortere reisetid være det mest nærliggende alternativet, sier Haug til Way2Go.

Han tror også oppsvinget i småbåtcruise har sammenheng med nærheten til de store markedene på kontinentet.

– Vi kommer til å fortsette satsingen vår på dette, og har troen på at også nordmenn vil foretrekke mer av denne cruiseformen fremover, konkluderer Haug.

Øker 50 prosent

Reiselivsnestor Tove Voss, som nylig gikk av som leder for elvecruise-spesialisten Vista Travel, bekrefter at cruise med småbåter var en voksende trend også før Corona.

Denne trenden har ifølge henne i tillegg fått drahjelp av NRK-serien «Med kjærlighet for kanaler» med de britiske skuespillerne Prunella Scales og Timothy West. Dette er ikke et ukjent fenomen innenfor norsk reiseliv. Langt på vei tilskrives mye av nordlys-turismens suksess til den britiske skuespilleren Joanna Lumleys program fra Nord-Norge vinterstid – «Drømmen om nordlyset».

Også veksten i camping som ferieform også fører til at reiser med mindre fartøy på kanaler og i skjærgårder øker – og ifølge Voss – kommer til å øke.

– Alle som bestilte denne ferieformen hos oss har nå flyttet turene sine til neste år. Da er jeg sikker på at veksten vil havne på rundt 50 prosent, sier hun.

– Det er noe med friheten denne ferieformen inviterer til, mener hun.

Tove Voss tror pandemien vil endre på mange ting når det gjelder det å reise, og da kanskje særlig innenfor de mer individuelt tilpassede turene.

– Det skal bli spennende å følge dette, sier hun – inntil videre fra tilskuerplass. ©

GÜLETS: Disse båtene kan oppleve et betydelig oppsving ikke minst neste år. (Foto: Bjørn Moholdt)