For Apollo utgjorde dagen den beste salgsdagen siden 2014. Også Black Week utløste salgsrekorder, med en økning på hele 150 prosent mot uken før.

Solid pågang

– Vi forutså rett og slett ikke at det skulle bli den beste salgsdagen på nesten ti år, sier kommunikasjonssjef Beatriz Rivera i Apollo i en pressemelding.

Under Black Week kunne nordmenn sikre seg rabatterte vinterreiser til blant annet Kanariøyene, Emiratene og Egypt. På selve Black Friday hadde Apollo tilbud på to for én på utvalgte sommerreiser til Hellas, Kypros og Kroatia.

Tross inflasjon og svekket kjøpekraft har den økte etterspørselen etter reiser ifølge Rivera vært tydelig gjennom hele året. Apollo opplever jevnlige salgsrekorder, spesielt blant barnefamilier, og merker allerede nå en solid pågang på neste års sommerreiser.

Viktig for oss

Rivera er ikke overrasket over at reiser står høyt på listen over ting vi prioriterer. I en undersøkelse* nylig gjennomført av Norstat på vegne av reisearrangøren oppgir over halvparten at de ikke skulle ha noe å se frem til om de sluttet å reise. 

Samtidig svarer godt over 30 prosent at reiser styrker forholdet til venner og familie – og at det å reise gjør dem lykkelige.

– Det å reise har derfor utviklet seg fra å være et gode til å bli et behov, for å kunne dyrke kvalitetstid og egentid, sier Rivera.

Ifølge henne har det rett og slett blitt en viktig faktor for vår mentale og emosjonelle helse. 

– Derfor velger stadig flere av oss å prioritere det langt høyere enn eksempelvis restaurantbesøk, oppussing og nye klær, sier hun.

De mest populære reisemålene under Black Friday: Kreta, Kypros, Rhodos, Kroatia og Epirus. ©

* Undersøkelsen ble gjennomført av Norstat på vegne av Apollo i august 2023. Undersøkelsen hadde over 1000 respondenter i alderen 18-70 år i både Norge, Sverige, Danmark og Finland.