Lanseringen av Amazon Explore er et forsøk på å tilfredsstille et tilsynelatende behov hos reisesugne. Plattformen inkluderer et betydelig utvalg av produkter som spenner fra virtuelle spaserturer i byer og besøk på  landemerker, til kokkekurs og – ikke overraskende – shopping-turer.

VIRTUELL: I disse Corona-tider er et virtuelt besøk det nærmeste du kommer den tjekkiske hovedstaden Praha. (Foto: Bjørn Moholdt)

Brukere kan velge mellom tre alternativer: læring, shopping og besøk på kultur- og landemerker.

Inntil videre er Explore i beta-modus, og selv om plattformen er åpen for alle, er de virtuelle opplevelsene kun tilgjengelige ved invitasjon. Det betyr at brukere må sende en forespørsel til verten for hver opplevelse.

Hver økt skal ta rundt 30 til 60 minutter og håndteres gjennom Amazon-systemet. De ulike produktene leveres av en rekke partnere, inkludert tur- og aktivitets-leverandøren Intrepid Urban Adventures.

Amazon leter nå etter leverandører av produkter på de enkelte destinasjonene.

Den amerikanske handelsgiganten har hatt en voldsom vekst under pandemien, og ansatt flere tusen medarbeidere. For med sine enorme økonomiske muskler fortsetter selskapet å ekspandere. I juni i år kjøpte Amazon teknologi-selskapet Zoox – angivelig for rundt ti milliarder kroner. Zoox lager spesialbygde, nullutslipps-biler for autonom kjøring.

Integrasjonen av Explore skjer gjennom Amazon Pay-delen på nettstedet, der medlemmene kan velge tjenester som strekker seg fra alt fra strømregninger til gavekort. Selskapets virtuelle omvisning i Praha vil for eksempel koste $ 85 (ca. 800 kr) for en 60-minutters økt.

For fem år siden Amazon lanserte og senere stengte Amazon Destinations. Etter å ha puslet i noe som heter Amazon Local noen år tidligere var Destinasjoner et forsøk på å selge et bredere utvalg av reisetjenester i tillegg til hotell.

Det nye tilbudet virker som en mer tilpasset modell av den opprinnelige idéen. ©