På flere flyplasser i Europa er det kaos. Noen steder er det for eksempel nærmere 50 prosent sjanse for at bagasjen din blir borte om du må mellomlande. 

Av den grunn advarer nå flere reiseforsikrings-selskaper om at du sikrer deg.

Godt alternativ

– Velger du å kjøpe deg en reise før du tegner en reiseforsikring er du for eksempel heller ikke dekket om du avbestiller, sier  Andreas Handeland, reiseekspert og kommunikasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring, som er en del av If.

Avbestilling er en av de vanligste grunnene til at forsikringen blir brukt, og kan skyldes sykdom, skader, værforhold eller tekniske problemer.

– En slik regning kan bli svært høy, understreker Handeland.

– I tilfeller der fly- eller reiseselskapet må kansellere må denne aktøren finne et godt alternativ til deg, eller refundere pengene. I tilfeller der du selv må kansellere, som ofte skjer av uforutsette grunner, er det forsikringen som er sikkerhetsnettet, sier Handeland.

Bagasjetrøbbel

Det å ha forsikringen i orden før avreise er også helt avgjørende dersom du skulle bli syk eller skadet på reisen. Da er du godt dekket og sikret god hjelp dersom det utenkelige skulle skje.

– Hvert eneste år hører vi om tilfeller der nordmenn blir alvorlige syke eller skadet på reise rundt om i verden. Uten forsikring risikerer man å bli sittende igjen med en regning i millionklassen, så den bør være gyldig før man reiser, og aller helst før du kjøper reisen, understreker Handeland.

Selv om sommeren 2022 ble nok en annerledessommer, grunnet streik, personellmangel og flyplasskaos, ser Norges største reiseforsikringsselskap at skadestatistikken begynner å nærme seg nivåene fra 2018 og 2019.

– Sommeren var preget av voldsomt mye bagasjetrøbbel, forsinkelser og avbestillinger, men vi ser at antallet sykdomstilfeller i utlandet er på vei tilbake mot normalen, så rådet er klart: Sørg for at forsikringen din er gyldig før du kjøper en reise, konkluderer Andreas Handeland. ©