Herz gir med andre ord gass og satser på at elbiler er fremtiden også i utleiemarkedet – i hvert fall i Norge.

Utfordringer i USA

– Denne betydelige investeringen understreker Hertz Norges vilje til å bidra til redusere karbonutslipp og fremme miljøvennlige reisealternativer, sier Hertz Norges flåtedirektør Jørn Skjeldrum, som har forhandlet frem avtalen.

Avtalen er gjort med Harald A. Møller AS. Flåten vil være en miks av 2024-modeller av Volkswagen ID.3 og ID.4, samt Cupra Born.

– I avtalen har vi vektlagt nullutslippsbiler med høy sikkerhet, tilsvarende fem stjerner i Euro NCAP, og minimum 400 km WLTP-rekkevidde, sier Skjeldrum i en pressemelding.

Satsingen på elbiler skjer samtidig som Hertz i USA har annonsert at de vil selge ned en tredel av sin elektriske flåte. Bakgrunnen er utfordringer med å lykkes med elbiler i det amerikanske leiebilmarkedet. 

Vil være pådriver

Selv med nedsalget i USA har Hertz fremdeles en av verdens største elbilflåter globalt.

– Hertz Norge skal spille en aktiv rolle i kampen mot klimaendringer. Ved å utvide vår flåte av elektriske biler, tilbyr vi våre kunder mer bærekraftige alternativ til privatbilismen, samtidig som vi betydelig reduserer vårt eget miljøavtrykk, sier Hertz’ norgessjef Trygve Simonsen.

Bilforhandler Harald. A Møller AS har satt seg som mål å være en pådriver for overgangen til nullutslippsbiler.

– Denne betydelige investeringen i elektriske biler legger lista for hele bilutleiemarkedet, mener administrerende direktør Ulf Tore Hekneby i Harald A. Møller AS.

Trenger nye mva-regler

Målet fra myndighetenes side er at alle nye personbiler og lette varebiler som selges i Norge skal være nullutslippskjøretøy fra 2025.

Frem til nå har leiebilaktører bidratt til å opprettholde etterspørselen etter nye fossile personbiler. Norges største bilimportør mener dette må endres på vei mot 2025-målstreken. Helt konkret peker de på behov for endringer i mva-reglene for biler som kjøpes for korttidsleie.

Ifølge Hekneby har kraftige incentiver bidratt til å elektrifisere privatmarkedet for personbiler, men fortsatt gjør avgiftsregimet at bilutleie- og bildelingsaktører i større grad går for fossile modeller. 

– Vi håper mva-reglene kan legge bedre til rette for at enda flere aktører følger etter Hertz, for her snakker vi om et av de siste store hindrene på vei mot 2025-målet, sier Hekneby. ©