Dermed er utleie-giganten ifølge egen uttalelse «tilbake til røttene» og oppstarten i 2007.

Flere detaljer

Nylig rullet Airbnb ut et nytt tilbud kalt Airbnb Rooms. Her kan gjester leie et rom i samme hus eller leilighet som verten deres, til priser som Airbnb sier gjennomsnittlig vil ligge på 67 dollar natten – eller rundt 720 kroner etter dagens valutakurs.

– De reisende er mer sensitive på pris enn de var for et år siden, sier administrerende direktør Brian Chesky til nyhetstjenesten AP.

På sine nettsider lister Airbnb alltid opp enkeltrom i hus og leiligheter. Det nye tilbudet vil imidlertid gi mer biografisk informasjon om verter, slik at du som leietaker kan sortere ut detaljer, som om soveromsdøren er mulig å låse, og at badet er privat eller delt.

Lavere betalingsvilje

Langt på vei vender Airbnb dermed tilbake til det originale konseptet som Chesky og Joe Gebbia – nå styreleder i Airbnb – hadde i 2007, da de tok inn gjester i leiligheten deres i San Francisco for å hjelpe til med å betale husleien. 

Siden den gang har Airbnb-oppføringene endret seg mot å inkludere hele hus. Samtidig har prisene steget, til en gjennomsnittlig daglig rate på rundt 1640 kroner (i fjor).

– Denne måten i innlosjere på kommer til å bli spesielt populært for neste generasjon reisende, mener Chesky om det nye tilbudet. 

– Den gjennomsnittlige Gen Z-reisende ønsker å betale mindre enn tusen kroner natten. (Generasjon Z er vanligvis definert som personer født mellom midten av 1990-tallet og 2010.)

God inntjening

Flere internasjonale aktører er i ferd med å ta inn over seg at de reisende er blitt mer kostnadsbevisste. Nylig kunngjorde drosje-tjenesten Uber at selskapet utvider rabatt-ordningen knyttet til deling av turer for å gjøre tjenesten rimeligere og redusere antall biler på veien. Rabattene er foreløpig bare tilgjengelige i vel et dusin byer.

Internasjonalt utgjorde pandemien et oppsving for Airbnb. Mange valgte utleietjenesten fremfor å ta inn på hotell, for å unngå kontakt med fremmede. Samtidig har det vært endel kritikk mot selskapet blant annet på grunn av prisstrukturer og synligheten av tjenester som inkluderer rengjøring.

En finjustering av bestillingssiden skal imidlertid motvirke friksjonen som har oppstått mellom utleiere og gjester, der oppgaver som å ta ut søppelet og vaske sengetøy har bidratt til dette.

For øvrig tjente Airbnb nærmere 20 milliarder kroner i fjor, og analytikere regner med at San Francisco-selskapet vil være enda mer lønnsomt i år. ©