For å konkurrere med Eurostar, den eneste operatøren av høyhastighetstog fra England til Europa, planlegger Sir Richard Bransons togdivisjon å kjøpe høyhastighetstog for vel seks milliarder kroner.

Flere på banen

Virgin Group, eid av Branson, skal etter planen kjøpe et dusin høyhastighetstog og med det utfordre Eurostars «monopol» blant annet på strekningen mellom London og Paris.

Sir Richard Branson eier ellers flyselskapet Virgin Atlantic (der Delta Air Lines har de resterende 49 prosentene) og sluttet seg nylig til SkyTeam-alliansen (som SAS).

Han eier også en hotellkjede og cruiserederiet Virgin Voyages.

Den britiske avisen Daily Telegraph melder at Virgin Group nå også planlegger å investere rundt 500 millioner pund, cirka 6,9 milliarder kroner, i 12 høyhastighets togsett for ruten mellom London og det europeiske fastlandet.

Virgin Group ønsker sine høyhastighetstog på plass så raskt som mulig – blant annet for å komme i forkant av det spanske høyhastighetsselskapet Evolyn, som også har signalisert planer om å åpne på strekningen fra for eksempel Paris til London. 

Det skjer sannsynligvis ikke før i 2029.

Økt kapasitet

Daily Telegraph skriver videre at Sir Richard selv vil ta den nødvendige eierandelen i prosjektet knyttet til høyhastighetsbaner og partnere, og kan da også komme inn som medinvestorer.

Tallene for fjoråret er ennå ikke tilgjengelige, men i 2023 hadde Eurostar 18,6 millioner passasjerer. Målet er 30 millioner innen 2030.

Majoriteten av Eurostar eies av den statseide franske jernbanen SNCF Voyageurs. Belgiske  SNCB eier i underkant av 20 prosent, mens et infrastrukturfond har de resterende 6,5 prosentene.

Getlink, den franske operatøren av infrastrukturen i den 50 kilometer lange Kanaltunnelen, har ifølge Getlink kapasitet til dobbelt så mange tog som det går i dag. I tillegg til persontog kjøres det også godstog i tunnelen.

Eurostar kjører først og fremst sine høyhastighetstog mellom London St. Pancras stasjon og Paris Nord-stasjon. ©