Ifølge Viking-eier Torstein Hagen blir cruise som ferieform i for stor grad knyttet opp mot gigantskipene, produkter gjestene på hans skip ikke kjenner seg igjen i.

– Ordet «cruise» gir for mange dårlige assosiasjoner, mener Berg.

Hva det ikke er

Internasjonalt forbinder mange cruise med de enorme skipene som sperrer for utsikten i små havner som i Venezia og Stavanger. Med rebrandingen håper derfor Berg å distansere sine skip fra de store selskapene, fartøy som Oasis of the Sees som på det meste kan frakte nærmere 10 000 personer, inklusive mannskap.

Det er på størrelsen med en norsk småby.

– Måten andre rederier har nærmet seg konseptet cruise på er veldig ofte å få gjestene ombord for enhver pris, og bruke muligheten når de har oppmerksomheten til et publikum til å selge seg selv for alt det er verdt, sa Berg. 

– Det er helt i strid med vår filosofi.

Viking skal nå markedsføre seg med hva den ikke har eller ønsker ombord – som store folkemengder, barn, kasinoer og paraplydrinker. Her spisser selskapet med andre konseptet ytterligere mot et kjøpesterkt publikum i aldersgruppen 55 pluss.

Rikelig på nettet

Viking er ikke alene om å distansere seg fra begrepet «cruise». Virgin Voyages unngår ikke bare å bruke ordet, men dropper nå store buffeer og spisesaler mange forbinder med storskips-cruisene. Viring-eier Richard Branson sikter seg i likhet med Berg seg inn mot et mer voksent klientell. Et av grepene i den forbindelse var å droppe den tradisjonelle «gudmor»-rollen ved å utnevne superstjernen Jennifer Lopez til rederiets «underholdnings- og livsstils-offiser».

I 2019 kuttet også rederiet Azamara «Club Cruises» fra navnet. Administrerende direktør Larry Pimentel mente ordet «cruises» var for begrensende for de typer turer Azamara tilbød.

Andre rederier som unngår å bruke «cruise» i navnet inkluderer Cunard Line og Seabourn, som begge har et begrenset bruk av ordene «cruise» eller «cruises» også på sine nettsider. 

Silversea og Holland American Line inkluderer ikke ordet i navnet, men bruker derimot «cruise» rikelig på nettet.

Flere skip

Viking har allerede fjernet «cruise» fra logoer, direktereklame, e-postmarkedsføring, sin hoved-URL, reklame, pressemateriell, kommunikasjonen ombord, gaver og fysisk skilting. 

«Viking Cruises»-begrepet eksisterer dog fortsatt som URL og i sosiale medier.

– På grunn av Google er det sannsynligvis nyttig å kaste inn et «cruise» her og der, men vi er samtidig veldig forskjellig fra alle de andre, sier Hagen.

Planene om merkevare-endringen ble kunngjort allerede i januar 2020, men har gått tregere enn opprinnelig planlagt. Mye av årsaken til det er arbeidet med å gjøre produktet synlig på nett når ordet «cruise» ikke lenger er like fremtredende.

Nylig ble Vikings niende havgående skip, Viking Saturn, sjøsatt. Skipet som tar 930 gjester forventes å debutere i april 2023, og skal deretter seile i Middelhavet og Nord-Europa. Søsterskipet Viking Neptune og ekspedisjonsskipet Viking Polaris sjøsettes senere i år. ©