Beslutninger om hvordan de skal gå videre vil bli tatt til høsten etter en fullstendig analyse av data.
Venter med beslutning
Skatten på fem euro (ca. 60 kroner) ble betalt 485 062 ganger i løpet av de 29 testdagene, for det meste helger og helligdager, fra 25. april til 14. juli. De endelige tallene inkluderte også billetter solgt til bussturer, cruiseskip og noen turoperatører, som står for rundt tusen innganger på hver av testdagene.
Italienere utgjorde 60 prosent av besøkende på nettstedet for salget av billettene , etterfulgt av amerikanske, tyske og franske statsborgere.
Byens tjenestemenn har indikert at systemet, der dagsturister betaler inngangsbillett, ville bli utvidet neste år, og doblet til ti euro (ca. 120 kroner), i det minste på noen dager, men har ikke kommet med noen umiddelbare kunngjøringer.
Bruker QR-kode
Ordfører Luigi Brugnaro sier byen vil vurdere å justere avgiften basert på om skatten betales på forhånd, eller i siste liten. Han forsvarte turistskatten fra kritikere, som kalte den en fiasko for angivelig ikke å avskrekke besøkende, slik det var tenkt.
– Vi lyttet til innbyggerne, til foreninger, til tusenvis av mennesker, men til slutt var det ingen alternative løsninger til våre, sier Brugnaro til nyhetstjenesten AP.
LES MER: Venezia – eventyrenes by!
– Vi besluttet å bruke denne metoden, fordi den ikke er invaderende.
Besøkende som ikke overnattet i byen ble pålagt å laste ned en QR-kode som viser at de hadde betalt skatten. Tjenestemenn sier at gjennomsnittlig lengde på transaksjonen var to minutter. Hotellgjester, som betaler overnattingsskatt, var fritatt. Det samme gjaldt folk som bor i Veneto-regionen, besøkende under 14 år og de som blant annet besøkte slektninger.
God instrument
Venezia har lenge slitt med overturisme, med estimater på 25 til 30 millioner årlige ankomster av både dagsturister og overnattingsgjester. Dette tallmaterialet kommer fra mobiltelefondata utført siden 2020, ifølge byens tjenestemenn.
Dagsreise-skatten, forsinket av pandemien, ble fremmet av UNESCOs medlemsland da de bestemte seg fort en anbefaling om å plassere byen på listen over verdensarvsteder i fare. Byen unnslapp å bli inkludert på listen to år tidligere da den innførte et forbud mot cruiseskip i Giudecca-kanalen og gjennom St. Markus-bassenget.
Byens øverste turistfunksjonær, Simone Venturini, mener inngangsbilletten markerer «en kulturell revolusjon».
– For første gang i verden har en by et instrument som gjør det mulig å endelig ha klare data, og ikke bare omtrentlige estimate. Det er snakk om eksakte data av mennesker som kommer inn og forlater byen, sier han. ©