Landets kulturminister sa onsdag at avgjørelsen kom som svar på en forespørsel fra FNs kulturorgan UNESCO. Store skip vil nå måtte legge til i byens industrihavn, inntil en permanent løsning er funnet. 

Kritikere hevder at skipene forårsaker forurensning og bidrar til ødeleggelser av grunnforholdene i byen. Sistnevnte skal ha ført til omfattende flommer, ifølge eksperter.

Dette har gjort at italienske folkevalgte nå er blitt enige om at store cruise- og containerskip ikke lenger skal komme inn i byens Giudecca-kanal, som fører til den historiske Markusplassen.

Kulturminister Dario Franceschini hyller avgjørelsen. Han beskriver det som «en riktig beslutning, som vi har ventet på i årevis».

Regjeringen ønsker nå forslag for en alternativ cruiseterminal i byen. For tiden kommer ingen cruiseskip inn til Venezia på grunn av Corona-begrensninger, et fravær som skal ha ført til en forbedring av vannkvaliteten i lagunen.

Les mer om Venezia HER!

Da et cruiseskip kjørte inn i et kaianlegg og blant annet skadet fem personer har presset mot en stopp i trafikken av store skip økt. Det ble ikke funnet noen permanent løsning da.

Tidligere tiltak for å stoppe cruiseskip-trafikken har også mislyktes. I 2013 forbød regjeringen skip som veide mer enn 96 000 tonn å seile inn Giudecca-kanalen, men lovgivningen ble senere omgjort.

Andre planer om å avlede cruiseskip fra sentrum av Venezia ble kunngjort i 2017, men ble aldri fullstendig implementert. ©