SMIL: Møt verden med et smil, og den smiler tilbake.

«Se med glitrende øyne hele verden rundt deg
– for de største hemmelighetene
er alltid gjemt på de mest usannsynlige stedene.
De som ikke tror på magi, vil aldri finne den. ”
                                                              Roald Dahl

 

Fra aviser og magasiner ble allment tilgjengelig har reisereportasjen vært en del av mediebildets mosaikk, en sjanger uten en bestemt agenda og således mer nøytralt observerende.

Den kritiske journalistikken, rettet mot de samme destinasjonene – om det handler om politikk, næringsliv eller andre temaer som ikke er like flatterende, og ofte lyssky – er livsviktig.

Men for å komplettere bildet trenger vi også «den andre siden». Den som forteller om de hverdagslige tingene, gledene og det ordinære, de små – ofte ubetydelige, men talende og samtidig utfyllende – anekdotene.

Alt det som ikke fanges opp av den kritiske dekningen.

Vi mener disse tilsynelatende ubetydelige glimtene inn i andre kulturer i enda større grad binder oss mennesker sammen på tvers av landegrenser og kontinenter.

Få reiser så mye som oss nordmenn, og vi vet fra leserundersøkelser at reportasjer fra reisemålene er noe de fleste følger med spenning og er opptatt av. De vil lære og bli inspirert, eller bli underholdt etter reisens slutt.

I målinger utført av våre tradisjonelle medier står reiseartiklene høyt på popularitets-skalaen. Samtidig har dette stoffområdet gradvis blitt marginalisert og ignorert av de samme avisene og ukebladene. Det har skapt en betydelig dødsone i den løpende nyhets- og reportasje-dekningen.

Vår ambisjon er å gjøre dødsonen synlig.

Den gode reise-reportasjen har vært sentral for vår forståelse av verden, helt siden Homer for mer enn 2700 år siden beskrev en reise hjem fra Troja, og med Odysseen ikke bare la grunnlaget for den moderne reiselitteraturen.

Hans reiser – og fortellingene om dem – var starten på verdens hurtigst voksende industri.

Velkommen til Way2Go.

Bjørn Moholdt, grunnlegger og redaktør

UT I VERDEN: Vi i Way2Go føler oss litt som disse små, som skal ut i det enorme verdenshavet for første gang.