Toppsjef Willie Walsh i luftfartsorganisasjonen IATA beskriver økningen som «politisk galskap» og noe som vil svekke den gerenelle tyske konkurranseevnen. Nye tall tyder på at han et stykke på vei har rett.

Forlot forslag

Avgiften er idag på mellom 180 og 820 kroner per passasjer avhengig av lengden ruten. Endringer i avgiften, som først ble innført i 2011, trådte i kraft 1. mai.

– Regjeringen bør prioritere tiltak for å forbedre Tysklands konkurranseevne og oppmuntre til handel og reise, mener Walsh. 

Transittpassasjerer er unntatt avgiften, mens avganger fra og til innenlandske, norske eller nederlandske nordsjøøyer vil få en redusert sats på rundt 35 kroner, «forutsatt at øyene ikke er forbundet med fastlandet med en vei- eller jernbaneforbindelse».

Tysklands føderale regjering kunngjorde skatteplanene i desember etter å ha forlatt et kortvarig forslag om å heve den innenlandske drivstoffavgiften. 

Gjør SAF vanskeligere

Den første ideen om å skattlegge drivstoff på innenlands flyvninger ble møtt med skarp kritikk fra flyselskapene Lufthansa og Eurowings, som hevdet at det ville svekke konkurranseevnen og gruppens knutepunkter i Frankfurt og München.

Etter økningen i passasjerskatten har IATA også anklaget Tysklands regjering for å bryte en avtale som opprinnelig sa at inntekter fra flyskatter direkte skulle finansiere produksjon av bærekraftig flydrivstoff (SAF).

– Denne avgiften gjør det vanskeligere for flyselskapene å investere i SAF, i en mer drivstoffeffektiv flåte og annet arbeide med å redusere karbonutslippene, skriver IATA i en pressemelding.

Skatteøkningen kommer mye på grunn av at Tyskland henger etter økonomisk i kjølvannet av pandemien. 

Kraftig nedgang

Tyskland var Europas nest største marked i antall flyseter før pandemien, kun bak Storbritannia, men har siden falt til tredjeplass.

I følge nye analyser er kapasiteten fra og innenfor det tyske markedet på 12,3 millioner avgangsseter i mai 2024, som er 85,4 prosent av omfanget i 2019. Til sammenligning er det samlede europeiske markedet faktisk 2,3 prosent høyere enn det før-pandemiske nivået.

De økte avgiftene påvirker operasjonene til lavprisselskaper som easyJet, Eurowings og Ryanair. Førstnevnte har en nedgang i mai i år sammenlignet med 2019 på hele 69,3 prosent. 

De øvrige to på henholdsvis 24,7 og åtte prosent. ©