Gjennom den nye strategien skal utleieplattformen «foredle eiendommer som tilbys og introdusere nye opplevelser».

Ny strategi

På de siste vel 15 år har Airbnb utviklet seg til å bli en av verdens mest brukte og populære plattform for leie av ferieboliger. Samtidig har tjenesten de siste årene skapt sinne og kritikk fra reiselivsråd, innbyggere og reisende.

På flere reisemål har man slått ned på det økende antallet utleieobjekter på Airbnb, blant annet i Firenze og Barcelona. Aksjonen har som hovedformål å dempe den lokale boligkrisen.

Noen av selskapets markedsføringsstunt har også bommet på målet. Senest tilbød Airbnb sine gjester muligheten til å være en gladiator i Romas Colosseum, noe som ble hånet av lokalbefolkningen og tjenestemenn som en «disneyfisering» av det ikoniske monumentet.

Nå revurderer ferieutleiegiganten sin strategi, inkludert å foredle eiendommene som tilbys og introdusere nye opplevelser.

Lokalt og relevant

Til tross for den økende bekymringen over Airbnbs bidrag til overturisme, vokser populariteten. Bestillingene i sommerkvartalet 2024 økte med åtte prosent til 122,8 millioner sammenlignet med fjoråret.

Flere feriegjester bruker appen for å finne overnatting, og andelen mobilbestillinger økte med fem prosent i år.

Utleieplattformen arbeider ifølge selskapet selv intenst med å forbedre appen. Det har vært 50 oppgraderinger siden oktober for å gjøre den mer personlig og tilgjengelig for førstegangsbrukere.

Airbnb rapporterte da også en økning i antallet førstegangs-bestillinger, spesielt yngre reisende., noe som tilskrives introduksjonen av flere lokale betalingsalternativer.

Du kan nå betale i den lokale valutaen i flere land, inkludert Vietnam, Danmark og Polen.

– Selv om timingen og investeringsnivået vårt varierer fra marked til marked, er strategien vår konsistent. Airbnb skal være lokalt og relevant, sier selskapet i en pressemelding

 Innen våren 2025 forventer Airbnb å tilby nesten 40 lokale betalingsmetoder på fem kontinenter.

Private kokker

Selskapet har også blitt mer selektiv i sine ferieutleietilbud, ved å fjerne over 300 000 eiendommer av «lav kvalitet» fra nettstedet etter at de ikke klarte å oppfylle gjestenes forventninger. Dette er ikke minst utløst av reisendes historier om elendig standard i mediene.

Airbnb søker også å redusere antallet kanselleringer av vertene. Selv om dette ikke skjer ofte, kalte selskapet det et «betydelig smertepunkt».

Airbnb kunngjorde også at de ville utvide tilbudet «utover overnatting» neste år, selv om det ikke spesifiserte detaljer.

Dette kan ha sammenheng med tilbudet om opplevelser, som Airbnb lanserte i 2016, uten den store suksessen. Dette er aktiviteter som turister kan melde seg på, som lokalmatturer og andre typer utflukter. Synkende popularitet gjorde at selskapet i fjor stoppet nye slike oppføringer.

Reisenettstedet Skift har spekulert i om Airbnb vil relansere opplevelser og markedsføre dem til lokalbefolkningen, og ikke bare reisende. Det inkluderer billettsalg til store attraksjoner som Louvre.

Andre tilbud kan knyttes til utleie av eiendom ved å tilby hjemmeopplevelser som massasjer eller middager tilberedt av en privat kokk. ©