I tillegg til karbon-reduksjonen har pilotene i denne perioden også redusert drivstofforbruket med 48 000 tonn.
Opplæring
I 2016 gikk startskuddet for Emirates’ strategi «Green Operating Procedures», også kalt Green Ops. Målet var å bruke flere metoder til å redusere drivstoffbruk, både på flyvningen og på bakken, samtidig som effektivitet og sikkerhet ble ivaretatt.

Som en del av programmet fikk pilotene nødvendig utdanning, og dataanalyse og teknologi ble utviklet for å hjelpe dem med å administrere flyvningene sine så effektivt, sikkert og bærekraftig som mulig.
Store kutt
Åtte år senere kan flyselskapet vise til solide resultater. Takket være både «Green Ops» og andre tiltak reduserte Emirates drivstofforbruket med mer enn 48 000 tonn og karbonutslippene med over 151 000 tonn det siste året.
For å redusere unødvendig drivstofforbruk og utslipp har flyselskapet implementer ulike tiltak. Her er de ti viktigste.
Ekstra drivstoff ved behov
Piloter kan velge å ta opp ekstra drivstoff utover minimumskravet dersom det vurderes som nødvendig for det operasjonelle behovet og sikker drift. Dette forutsetter at de mottar relevante data og analyser som hjelper dem med å ta mer informerte og presise beslutninger om opptak av ekstra drivstoff.
Optimalisering av flyhastighet
For å finne flyets ideelle driftshastighet brukes det teknologi som vurderer ulike driftskostnader og avgangs- og ankomsttider. Med de ulike forholdene tatt i betraktning vil den optimale hastigheten kunne redusere drivstoffbruken – uten at det går utover tidsplanen.
Redusert landing med vingeklaffer
Fly har fleksibilitet til å lande med en rekke konfigurasjoner for flyets flaps. Målet er å velge flaps-innstillingen som minimerer aerodynamisk motstand basert på ulike faktorer, deriblant rullebaneforholdene.
Tomgangsomvendt skyvekraft
Så snart flyet er på bakken, kan piloten iverksette ulike nivåer av omvendt skyvekraft for å bremse flyet. Det vil si at reverserings-systemet på flyets motorer brukes, men med motorens turtall på tomgang. Motorene bruker altså ikke full kraft, men er justert for å redusere flyets hastighet etter landing.
Innkjøring med redusert motorkraft (RETI)
RETI står for Reduced Engine Taxi-In, og betyr at flyet beveger seg fra rullebanen til terminalen ved hjelp av sine egne motorer. Under denne taksingen er det ikke nødvendig å bruke kraft fra alle motorene. Derfor benytter pilotene enhver passende mulighet til å slå av en eller to motorer, avhengig av flyets motoroppsett, ved landing. Denne praksisen har ført til syv ganger høyere bruk av RETI.
Optimaliserte flyruter
Emirates har brukt fleksible flyruter siden 2003. Flyselskapet jobber direkte med flykontroll og andre bransjeorganer over hele sitt nettverk for å optimalisere hver rute som flys mellom byer.
Teknologi og innovasjon – FlightPulse
Emirates har introdusert et selvbetjent verktøy, utviklet i samarbeid med GE Digital Aviation Services, til alle sine piloter. Verktøyet FlightPulse inneholder viktige elementer av operasjonelle data og analyser knyttet til sikkerhet og drivstoff-effektivitet for hver flyvning, og har transformert overvåkingen av flydriftsdata.
Optimalisering av tyngdepunkt
Flyets tyngdepunkt (CG) påvirker sikkerheten og effektiviteten til en flyvning. Lasting av flyet ved det optimaliserte tyngdepunktet sikrer riktig vekt og balanse, og øker flyets aerodynamiske effektivitet og dermed også drivstofforbruket. Emirates har strenge regler for lasting av fly for å nå den ideelle vektbalansen.
Minimere bruk av hjelpemotor
For å senke drivstoffbruk på bakken kan piloten redusere bruken av flyets hjelpemotor (APU), og istedenfor bruker den elektriske bakkeenheten (GPU) for å redusere utslipp. Siden dette ble innført har APU-bruken blitt redusert med mer enn 30 prosent.
Justert opptak av drikkevann
Emirates bruker vitenskapelige metoder for å beregne drikkevannet som trengs for en flyvning for å redusere flyets vekt mest mulig, uten at det påvirker passasjerenes komfort. ©