I løpet av første kvartal i år investerer de nye eierne Gotlandsbolaget vel 390 millioner kroner i oppgraderingen av de to passasjerskipene som daglig anløper Oslo og København.

Sterke farger

MS «Nordic Pearl» – tidligere kjent som MS «Pearl Seaways» – har ligget i tørrdokk i Landskrona i Sverige siden starten av januar. Der har lugarene blitt totalrenovert og skroget malt i det Gotlandsbolaget omtaler som «akvagrønt». 

– Den akva-grønne fargen er inspirert av havets toner mellom Oslo og København, og den eksakte nyansen er valgt ut blant mer enn 15 forskjellige fargeprøver, forklarer Kim Heiberg, rutedirektør for Københavnbåten for Gotlandsbolaget, i en pressemelding.

Heiberg hadde den samme stillingen hos DFDS fra 2017 fram til overtakelsen i november.

– Fargen kompletteres av en rød skorstein. Den røde fargen representerer samhørigheten med rutens nye eier, Gotlandsbolaget, som har en rød logo – og en rød skorstein på alle skip. 

Samtidig får skipene en kontrastfull svart stripe midt på skipet, sier han videre.

Stor forskjell

Heiberg forteller at fargene er resultatet av en omfattende merkevare- og designprosess med involvering av flere avdelinger, kunder og målgrupper – ledet av hundre medarbeidere og med reklamebyrået Mensch som tilrettelegger.

For publikum er det trolig enda viktigere at samtlige lugarer nå blir totalrenovert. Størstedelen av lugarene var ferdig renovert da skipet seilte fra København på tirsdag, mens de resterende ferdiggjøres i løpet av de nærmeste ukene.

Ifølge Heiberg har rederiet lyttet til gjestene og han mener renoverte lugarer vil gjøre en stor forskjell i gjesteopplevelsen. Alt interiør i de nåværende standardlugarene blir byttet ut. Det inkluderer senger, madrasser, skrivebord og baderom. Det kommer også TV i alle lugarer. 

– Alt unntatt vegger og tak fjernes fra alle lugarer på Nordic Pearl, og det samme vil skje på Crown Seaways fra midten av mars, sier Heiberg.

Etter oppussingen vil Crown Seaways hete Nordic Crown.

Mer nordisk

Gotlandsbolaget overtok den ikoniske fergeruta mellom Oslo og København fra DFDS 1. november. Da hadde ruten vært en del av det danske rederiet DFDS sin portefølje siden selskapet ble grunnlagt i 1866.

Den nye eieren er også et rederi med stolte tradisjoner. Gotlandsbolaget ble grunnlagt i 1865 og er Sveriges eldste passasjerrederi. De betalte vel 630 millioner kroner for de to fergene som trafikkerer ruten, i tillegg til terminal- og havneavtaler samt 800 ansatte i Oslo og København.

Heiberg sier Ruten København-Oslo er høyt prioritet av Gotlandsbolaget, som han mener tydelig vises i de betydelige investeringene som gjøres. 

– Vi går fra å være en del av en global virksomhet til å være en nordisk virksomhet. Dette medfører også noen organisatoriske endringer, hvor vi kan jobbe langt mer markedsspesifikt. Vi kommer til å inkludere de to hovedstedene mye mer i vårt produkttilbud og vårkommunikasjon, sier Heiberg.

Ser på nye skip

I første omgang betyr det at Frederikshavn droppes fra ruten i sommersesongen. Fra 1. april 2025 – når skisesongen i Norge er over – vil fergen seile direkte mellom Oslo og København.

– Vi vil seile direkte mellom Oslo og København for å forbedre minicruise-produktet og gi gjestene lenger tid i de to hovedstedene, understreker Heiberg.

Selv om Gotlandsbolaget nå investerer et betydelig beløp i Pearl og Crown, begynner begge skipene å bli gamle. Pearl ble bygget i 1989, mens Crown er fra 1994. Gotlandsbolaget planlegger store investeringer i nye skip som skal trafikkere København-ruten i fremtiden.

– Vi investerer nå i de eksisterende rammene for å bli klokere på hvilke større investeringer som trengs i fremtiden. I løpet av de neste par årene begynner vi å se på de tekniske spesifikasjonene for de kommende skipene, sa Kim Heiberg nylig i et intervju med børsen.dk.

Mot nullutslipp

Selv om Gotlandsbolaget foreløpig ikke har tatt noen avgjørelser på om de vil bygge nye skip med nullutslippsteknologi, er selskapet tydelig på at de har ambisiøse klimamål.

– Hvilken fremdriftsteknologi vi vil bruke på de nye skipene kan vi ikke svare på nå. Det vil bli bestemt under den tekniske oppstarten. Det vi kan si, er at Gotlandsbolaget er ledende på området og har ingen planer om å redusere ambisjonsnivået, sier Heiberg.

På landsiden har også Oslo Havn ambisiøse klimamål.  Her skal det kuttes i klimautslippene med 85 prosent innen 2030, med en ambisjon om å bli verdens første nullutslippshavn på sikt.

– Når Gotlandsbolaget om noen år skal investere i nye skip som skal erstatte Pearl og Crown er det viktig at selskapet satser på utslippsfri og bærekraftig teknologi. Danskebåten har benyttet seg av landstrøm i Oslo Havn siden 2017. Fremtidens skip bør også i størst mulig grad seile utslippsfritt mellom Oslo og København, konkluderer havnedirektør Ingvar M. Mathisen. ©