De nye togene blir etter sigende flottere og mer romslige, raskere og ikke minst grønnere. 

Kortere reisetid

Frankrikes nettverk av TGV-er (Trains à Grande Vitesse) dekker store deler av landet, og nå skal denne dekningen bli enda bedre. De nye TGV M-togene som etter planen skal lanseres i 2024 er ifølge den franske nasjonale jernbaneoperatøren SNCF en betydelig oppgradering.

LEKKERT INTERIØR: Det satses også på å gjøre interiøret i de ny TGV-ene enda mer innbydende (klikk for større bilde).

TGV M vil kunne oppnå en topphastighet på 354 km/t, som er omtrent ti prosent raskere enn dagens modeller, og enda raskere enn Japans nåværende generasjon av hurtigtog. For passasjerene betyr det mye kortere reisetider. Paris til Saint Raphaël på den franske rivieraen tar for øyeblikket vanligvis omtrent fem timer. De nye togene vil kutte det ned til fire og et halv time.

Mer luksuriøse

De nye TGV-ene er ikke bare raskere enn dagens: De er også mer energieffektive, med en reduksjon i CO2-utslipp på 32 prosent. I tillegg er det 20 prosent mer plass ombord, med en kapasitets-økning fra 634 til 740 passasjerer.

De nye togene blir også mer luksuriøse. Ifølge produsenten Alstom blir det superrask Wi-Fi ombord, med reiseoppdateringer i sanntid, i tillegg til større vinduer for å bedre kunne ta inn over seg det bølgende landskapet og Frankrikes vakre landsbyer idet du suser forbi.

SNCF skal etter sigende ha bestilt 115 av de nye togene, der hundre er for innenlands bruk og 15 for internasjonale ruter til nabolandene Spania, Belgia, Tyskland, Sveits, Italia og Nederland. 

De nye togene koster tilsammen rundt 27,6 milliarder kroner. ©