Mange har et inntrykk av at det ikke akkurat er billig å feriere i Dubai, blant annet kjent som det landet i verden med nest flest femstjerners hotell, en innendørs skibakke og flust med butikker med eksklusive merkevarer.

Mange misforståelser

Den oppfatningen er tilsynelatende feil, og skal endres, om Dubais økonomi- og turismedepartement får det som det vil. De har satt igang en ny markedsføringskampanje som skal male et annet bilde av emiratet, ifølge nettstedet Euronews Travel.

Målet er å øke antallet turister neste år ved å klargjøre at Dubai som reisemål ikke utelukkende er forbeholdt rike turister med dyp lommebok. I år fra januar til september trakk Dubai til seg i underkant av 13,3 millioner reisende fra hele verden, som er syv prosent flere enn i samme periode i fjor, men det antas at det er potensiale for å øke antallet ytterligere.

Hoor Al Khaja, som er direktør for internasjonale operasjoner i landets departement for økonomi og turisme, mener dette må gjøres ved å endre den feilaktige antagelsen om at byen og emiratet henvender seg spesielt til velbeslåtte turister.

– Det verserer mange misforståelser om Dubai og hele regionen vår, sier han.

– Når folk først besøker Dubai vil de innse at misoppfatningene ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Derfor jobber vi hardt for å informere både publikum og næringsliv om det, sier han videre.

Trygt reisemål

Tross markedskampanjen legger ikke Al Khaja skjul på at det er mulighetene for et opphold i Dubai i sus og dus er gode, men understreker at det skal tydeliggjøres at det også finnes alternativer.

– Vi har en sunn blanding av rimelige opphold, og trestjerners hotell i Dubai kan konkurrere med hvilke som helst fire- eller femstjerners hoteller globalt, mener Al Khaja.

I tillegg til å vise frem den mindre luksuriøse siden av byen og emiratet, skal Dubai også markedsføres som en helårs-destinasjon, da turister tidligere til en viss grad har holdt seg borte på sommeren.

Videre understrekes det i kampanjen at Dubai er et trygt reisemål til tross for spenningene andre steder i regionen.

– Mange turister holder seg unna på grunn av «begrenset geografisk kunnskap», er Hoor Al Khajas konklusjon. ©