Mange må snu på krona, som betyr at de søker rimeligere løsninger når de skal ut og reise. Dette gjelde særlig utleie-plattformer som Hotels.com, som formidler husvære for andre.
Sjekk bedre
– Mange undersøker ikke hvem den faktiske avtalepartneren er, sier ECC blant annet.
Når høysesongen for feriereiser nærmer seg retter de oppmerksomheten mot noen få punkter som reisende bør huske på når de bruker en bestillingsportal for å administrere overnatting eller transport på destinasjonen.
Forbruker Europa er en del av et nettverk av lignende organisasjoner over hele Europa etablert av EU-kommisjonen, blant annet norske Forbrukertilsynet.
– Det kan være lurt å være klar hvem du faktisk har med å gjøre når du leier bil eller booker hotellrom, skriver EC blant annet på sine hjemmesider.
Hvem står bak?
For selv om du stoler på bestillings-plattformene er de som regel bare mellomleddet.
– Ofte er booking-plattformene kjente merkevarer, der forbrukerne antar at dette i seg selv er et kvalitetsstempel for tjenesten de kjøper, sier ECC.
Av den grunn er det mange som ikke undersøker selve hotellet og utleiefirmaet nærmere, selv om de ofte er de faktiske avtalepartene.
ECC har derfor oppsummert en rekke tips som reisende oppfordres til å følge ved bruk av bookingplattformene, da disse kan bidra til å unngå «ubehagelige overraskelser», heter det.
Ifølge organisasjonen bør forbrukere undersøke hvem den faktiske avtaleparten er før de foretar en transaksjon, på samme måte som det er lurt å lese anmeldelser og dermed få et inntrykk av om det gitte bilutleiefirmaet eller hotellet har et godt rykte.
Sjekk forsikringen
I tillegg bør du besøke utleier eller hotellets egen nettside og finne ut om kontaktinformasjon er tilgjengelig ved en ulykke. I tillegg kan du også se etter bilder av hotellet på for eksempel Tripadvisor.com for å forsikre deg om at det ikke blir malt et vakkert bilde av stedet som ikke stemmer overens med virkeligheten.
Til slutt anbefaler ECC at de reisende ser kritisk på om de trenger tilleggstjenestene som plattformene vanligvis presenterer for dem. Dette kan for eksempel være en avbestillings-tjeneste eller bilforsikring. I mange tilfeller er de reisende allerede godt beskyttet via egen reiseforsikring eller for eksempel gjennom Bank Norwegians egenandelsforsikring.
Dersom det skulle gå galt, kan også nordmenn kontakte organisasjonen.
Sjekk tredjepart
Bakgrunnen for oppfordringen fra ECC er henvendelser fra reisende som har hatt dårlige opplevelser i ferien.
Forbruker Europa har flere saker med nordmenn som opplevde at hotellet eller leiebilen ikke svarte til forventningene. De ble først klar over at bookingportalen ikke var ansvarlig for å oppfylle avtalen da de forsøkte å klage.
Når alt går som det skal er det sjelden et problem å bestille via en bookingplattform. Men dersom du ikke får levert bilen, eller bassenget er langt unna det som ble vist på bildene, er det ofte ikke bookingportalen, men bilutleiefirmaet eller hotellet du har forholdt deg til som kan holdes ansvarlig. ©