Turoperatøren har nemlig inngått et samarbeid med SEAmagine, en av verdens ledende aktører innen bemannede undervannsfartøy.
Skal utforske havdyp
– Vi ville lage et ekspedisjonsfartøy som gjør det mulig å utforske havets dyp på en bærekraftig måte – og samtidig gi gjestene en unik opplevelse ombord, sier Espen Larsen-Hakkebo i en pressemelding.
Han er gründer og en av lederne i Brim Explorer, som blant annet arrangerer båtturer på Oslofjorden med elektrisk fartøy.
Katamaranen kombinerer Brim Explorers erfaring med utvikling og drift av elektriske designbåter med SEAmagines unike undervannsfartøy. Resultatet er en ekspedisjonsyacht som kan seile helelektrisk opptil 150 km på dagsturer, eller i hybridmodus på ekspedisjoner som går over flere dager.
– Dette prosjektet kobler vår kompetanse innen bemannede undervannsfartøy med Brim Explorers erfaring med utvikling av spesialdesignede elektriske fartøy, sier Charles Kohnen, gründer og styreleder i SEAmagine.
Resultatet er et konsept som ifølge pressemeldingen «gjør det enklere og mer komfortabelt enn noensinne å utforske havdypene – med minimal påvirkning på miljøet».
Ny standard
Katamaranen kan brukes til alt fra dagsturer med helelektrisk drift til ekspedisjoner som går over flere dager i hybridmodus, og passer både for privatpersoner, luksuschartere og ekspedisjons-operatører som ønsker å tilby miljøvennlige opplevelser i verdensklasse.
Den kan både fungere som selvstendig fartøy, eller som støttefartøy til en superyacht. Ekspedisjonsyachten har lugarplass til opptil 12 passasjerer, boblebad på dekk og et romslig, felles loungeområde. Akterseksjonen rommer i tillegg dykkegarasje, utstyrslagring, kompressorer og vedlikeholdssoner, slik at man enkelt kan veksle mellom dykking og turer med undervannsfartøy.
Ekspedisjonsyachten har plass til et mannskap på åtte, inkludert tre spesialister på dykking og bemannede undervannsfartøy. Her skal det med andre ord sørges for trygge opplevelser – enten turen går til et korallrev, et vrak eller ned på dypet.
– Gjennom dette samarbeidet settes en ny standard for hvordan man kan kombinere eventyrlyst og miljøhensyn til sjøs, konkluderer Larsen-Hakkebo. ©