EU-kommisjonen opplyser at den nye adferdskodeksen som ble implementert 1. september vil sikre mer samarbeid for å sikre troverdige anmeldelser. Anmeldelser må blant annet skille mellom anmeldelser fra gjester som har opplevd overnattingsstedet og de som ikke er fra ekte gjester, slik at sistnevnte kan fjernes og turister kan ta informerte valg når de bestiller en ferie.

Avgjørende tillit

Det nye regelverket er riktignok lansert av EU, men aktører fra reiselivsnæringen har bidratt til å skrive den. spesielt overnattingssteder og nettplattformer – s0m Tripadvisor

EU-kommissær for bærekraftig transport og turisme, Apostolos Tzitzikostas, mener at den nye adferdskodeksen er viktig.

– Pålitelige anmeldelser på nett er avgjørende for tilliten til reiselivet. Med denne nye adferdskodeksen hever vi standarden over hele Europa og sikrer at bare ekte gjester kan legge igjen anmeldelser, sier han.

Flere tiltak

Dette betyr ifølge Tzitzikostas tydeligere, mer rettferdig, mer troverdig, mer transparent og mer pålitelig informasjon for alle. 

– Det er en seier for reisende, en seier for leverandører av turistinnkvartering og et skritt fremover for en mer robust turistsektor, sier kommissæren.

I følge EU er adferdskodeksen åpen for alle overnattingsoperatører, turistforeninger, nettplattformer og forbrukerorganisasjoner,

Ved å signere den forplikter de seg til å iverksette aktive tiltak for å sikre at anmeldelser faktisk kommer fra gjester som har bodd på overnattingsstedet.

Her er det snakk om flere tiltak. I tillegg til å sikre at de faktisk kommer fra gjester, må overnattingsstedene tydelig angi om en anmeldelse er sponset.

Anonym rapportering

Det må også skilles mellom stjerner som kommer fra offisielle organisasjoner og fra brukere, slik at kundene får et klart bilde.

Det må også sikres at falske anmeldelser kan rapporteres av kunder gjennom anonyme kanaler, slik at overnattingssteder ikke gjengjeldes ved å utestenge kunden eller iverksette andre gjengjeldelsestiltak hvis de påpeker en falsk anmeldelse.

Det må også sikres at falske anmeldelser fjernes raskt. Underskriverne er en del av nettverk av aktører, og disse kan bidra til å bestemme hvor raskt denne typen anmeldelser bør håndteres. ©